söndag 30 november 2014

Vintersaga


Bokens titel: Vintersaga
Författare: Mark Helprin
Originalets titel: Winter´s Tale
Översättare: Rose-Marie Nielsen
Förlag: Wahlström & Widstrand, 1986
Antal sidor: 500

Någon tyckte väl att pocketboken redan var så tjock så den inte kunde bli större - femhundra sidor, nä nu får det räcka! Bokryggen knäcks ju nästan. Att man har satt texten med Times New Roman 7,5 p/10 verkar inte bekymra förlaget. Även med perfekt syn är det lite, lite jobbigt att palla sig igenom en sådan tegelsten till bok när bokstäverna är som små fluglortar...

Men bortsett från det: Det här är en magisk bok. Jag har bara orkat läsa den en enda gång, det var vintern 1986, men jag minns fortfarande att jag aldrig ville att den skulle ta slut. Den är så märklig och mäktig på samma gång. En äkta saga! Att berätta vad den handlar om känns nästan omöjligt. En grandios vinterfantasi är det och både titeln och omslaget passar så otroligt bra!

Jag tänker inte ens försöka berätta vad den handlar om. Det är modern tid men samtidigt en sagoålder och här utspelar sig underliga och spännande saker i kampen mellan det goda och det onda.

Det är lite komiskt att när jag har haft bokbloggen i något år utan att nämna "Vintersaga", så ser jag nu att just när jag väljer att recensera boken så har den filmats för bio och dessutom kommit ut under ny titel "A New York Winter´s Tale", februari 2014. Jag kände inte till någondera, utan såg det nu när jag skulle leta reda på boken på internetbokhandlarna.




Betyg: Saga för vuxna. En värld att fly till, när man riktigt vill försvinna in i en god bok.

Rekommenderas till: passionerade boknördar.

Snackis: Nej, den här upplevs nog bäst i tystnad.

Länk till boken på Adlibris: POCKET A winter´s tale eller POCKET A New York Winter´s Tale

2 kommentarer:

  1. Underbar bok! Tyvärr blev mitt ex nästan förstört av småbarn när jag lånade ut det på 90-talet. Letar efter ett nytt ex.

    SvaraRadera
  2. Underbar bok! Tyvärr blev mitt ex nästan förstört av småbarn när jag lånade ut det på 90-talet. Letar efter ett nytt ex.

    SvaraRadera