torsdag 15 september 2016

Det härliga med en bokserie som aldrig tar slut

Nu har min bokklubb valt Lee Child till vår nästa träff. En helt ny bekantskap för mig. Hade aldrig hört talas om människan och visste inte ens om det var en man eller en kvinna (nu vet jag att det är en man och att namnet är en pseudonym för Jim Grant).

Böckerna om tuffingen Jack Reacher är tydligen storsäljare. En sorts blandning av Rambo och James Bond, skulle jag säga så här långt - men jag har inte läst klart boken och det finns tjugo (20!) i serien, så det är bäst att jag inte uttalar mig för kategoriskt.

Är det här något ni har läst? Jag kan inte påstå att jag är överförtjust i huvudpersonen eller för den delen snacket om onda skurkar, sexiga tjejer och coola vapen men jag tilltalas av detta att följa en romanfigur under en lång tid och genom många äventyr.










8 kommentarer:

  1. Jag har inte läst någon bok i serien, men har märkt på jobbet att den verkligen är populär. Hittade första boken under rensningen uppe i Kiruna så tog med den hit, så nån gång ska väl i alla fall första bli läst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man!
      Det roliga med bokklubbar (och för den delen bokbloggar) är att man får upp ögonen för böcker man annars aldrig skulle läst.

      Radera
  2. Jag har läst precis alla och gillar dem, trots att det inte går att skilja böckerna åt efter ett tag. Men man år ta dem för vad de är. Inte Proust, precis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Trots att det inte går att skilja dem åt"... hehe, nej, jag kan mycket väl tänka mig att de funkar på det viset. Men det är väl lite som när man var liten och läste alla hundrafyrtioelva Kittyböckerna. Det var nöje för stunden!

      Radera
  3. Jag har läst ett gäng. Och även om de är lika på många sätt har jag tyckt rätt olika om dem. Och jag är aldrig lyrisk men ändå så fortsätter jag läsa dem. Kanske för att jag läser dem när jag vill ha något förutsägbart och enkelt. Liknelsen med Kitty var bra :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det skönt att veta vad man får, redan när man köper boken. Några kvällars förströelse enligt ungefär samma mall. Inget fel i det, tycker jag. Är lite fascinerad över att jag totalt missat den här författaren trots att han uppenbarligen säljer jätteupplagor!

      Radera
  4. Lee Child är en favorit hos mig när jag behöver något riktigt lättsmält och förutsägbart. Jack Reacher är ändock en kär favorit =) I någon av de böcker jag läst i serien, någon av de första tror jag, så har Stephen King blurpat på framsidan såhär om Reacher "mannen som är så hård att man kan åka skridskor på han!". Och det är lite det som är skönt med Childs böcker, de är skrivna med en rejäl nypa ironi och humor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra sammanfattning av übermannen Reacher! Jag har nu läst klart boken och den var klart underhållande på ett lättsmält sätt.

      Radera