fredag 17 mars 2017

Öppnas i händelse av min död


Bokens titel: Öppnas i händelse av min död
Författare: Liane Moriarty
Originalets titel: The Husband´s Secret
Översättare: Eva Johansson
Förlag: Albert Bonniers förlag, 2017
Antal sidor: 346

Jag gillar tanken på att ens liv kan ta en fullkomligt annan riktning bara för att man gör ett enkelt val i vardagen, ni vet, lite som i "Sliding Doors".

Hela tiden böjer sig våra liv fram och tillbaka i olika riktningar beroende på de val vi gör. Jag tänker på det rätt ofta. Särskilt när man ser hemskheter på nyheterna, då blir det så tydligt att andra också resonerar så - det vill säga, de lyckliga som klarat sig levande därifrån:

"Om jag inte hade gått på det här discot som skulle börja brinna.
Om jag inte hade följt med min pojkvän till den här restaurangen där taket rasade in.
Om jag hade tagit nästa färja istället för den här som sjönk.
Om jag hade lyssnat på min mamma och klivit av vid förra hållplatsen, inte den här där machete-mördaren stod och väntade..."

Nästan alltid får vi höra sånt som att en skolklass bokade om sin klassresa i sista sekund - och hamnade på just det flygplan som sedan störtade i otillgängliga bergstrakter eller kapades av en dåre.

Romanen "Öppnas i händelse av min död" är betydligt mycket bättre än jag hade föreställt mig (jag är skeptisk till bästsäljare som "har legat etta på New York Times lista i femtioelva veckor"). Den bygger på två grundtankar: den ena att våra liv hela tiden avgörs av slump, sammanträffanden och små val som i stunden inte verkar viktiga, den andra att vi alla bär på hemligheter som ibland är helt meningslösa men ibland kan kasta omkull hela ens tillvaro och även förstöra livet för andra.

Vi är i Sydney, Australien, i nutid och vi får lära känna en massa människor som på olika sätt påverkar varandras liv och flätas ihop mot sin vilja. Rachel vars tonårsdotter mördades för 28 år sedan. Tess vars man har en otrevlig nyhet att berätta vid fikarasten på det gemensamma jobbet. Cecilia vars hela liv kollapsar när hon öppnar ett brev adresserat till henne med påskriften "Öppnas i händelse av min död". Kring dessa tre kvinnor och deras stora familjer byggs historien upp.

Mitt foto: Huvudpersonen Cecilia tjänar grymt med pengar på att sälja Tupperware, men eftersom jag inte äger några såna burkar fick det bli en budgetvariant.

Mitt omdöme: En underhållande roman, där författaren skickligt lyckas beskriva en stor mängd människor och deras påverkan på varandra. Men ha inte för stora förväntningar på det där brevet... Det är relationerna som är intressanta, inte makens lätt gissade hemlighet.

Länk till boken på Adlibris: INBUNDEN och POCKET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar