onsdag 19 december 2018

Böcker som någon kunde få ge mig!

Jag önskar mig säkert femtio böcker, men ska försöka begränsa mig litegrann här. Det är försent att beställa från nätet och chansen är närmast obefintlig att min man eller mina barn skulle ta sig till en bokhandel och köpa något av det här men man kan ju alltid hoppas.


Stina Jacksons "Silvervägen" skulle jag hemskt gärna vilja läsa, även om den verkar svart och tung. Har bara hört gott om den!


Alex Schulmans "Bränn alla mina brev" vill jag absolut ha, för hittills har jag blivit väldigt tagen av allt jag läst av honom. Man kan tycka vad man vill om hans bloggande och poddande och kåserande, men i sina böcker är han fantastisk på att skriva så att det känns som att man kommer honom nära.


Matt Haigs "Historieläraren" önskar jag mig, tja, jag vill nog läsa allt av honom! Just den här verkar lite rörig att döma av vad andra skrivit om den, men jag är i alla fall nyfiken.


Lars Keplers "Lazarus" är antagligen lika löjligt osannolik och groteskt brutal som alla de andra böckerna om Joona Linna men vad gör väl det när jag dels måste veta hur det går för honom och dels tycker att serien är så väldigt spännande. (Hoppas dock att författarna har lugnat ner sig lite med oskicket att låta varenda person få ett konstigt namn.)


Fredrik Sjöbergs "Mamma är galen och pappa är full" står högst upp på önskelistan. En sån underbar författare han är! Och det här verkar vara en bok helt i min smak: om den dysfunktionella, stenrika familjen Adler i Göteborg kring förra sekelskiftet.
Om min familj läser det här, så är det alltså denna bok jag allra helst vill ha!


Stephen Kings "Outsidern" står på önskelistan, för han skriver så himla bra! Synd bara att böckerna oftast är tjocka som tegelstenar...


Jag brukar inte be om recensions-ex. Jag får några ändå ibland - oftast som överraskning men någon gång för att jag nappat på ett erbjudande. "Svälten" har jag dock inte fått.
Ärligt talat: om JAG hade jobbat på marknadsavdelningen på förlaget som ger ut Magnus Västerbros "Svälten", då skulle jag ha skickat den boken till Boktanken direkt när den kom från tryckpressarna! (Jag vågar skriva det här enbart för att jag misstänker att ingen från förlaget läser Boktankens inlägg i alla fall.)

Jag älskade boken om pesten och hade en liten konversation med författaren här på bloggen om hur mina egna släktingar klarat sig undan sjukdomen som härjade i Stockholm på 1700-talet. Jag är en hängiven beundrarinna av Västerbro sedan dess! 

När "Svälten" kom ut längtade jag verkligen efter att läsa den - och det minskade inte direkt när den senare Augustprisnominerades (och vann!). Jag hade ju sett fram emot den innan den ens var tryckt!
Nu väntar jag på att den släpps på pocket, så jag kan få mitt eget exemplar. Tror det är en riktig höjdare.


Sara Bergmark Elfgren och den begåvade illustratören Karl Johnsson gav ut boken "Vei" och lovade en fortsättning illa kvickt, men den kom ju aldrig. Nu påstår de att del 2 kommer i april och det hoppas jag verkligen!


4 kommentarer:

  1. Några på din lista har jag läst och gillat! :) Outsidern vill jag också ha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! (Min digitala önskelista är ännu längre, men det skulle ju bli olidligt om jag lade upp varenda en av dem här.)

      Radera
  2. Schulmans bok hämtade jag i dag på biblioteket.

    SvaraRadera
  3. Har precis läst ut Schulmanns bok och visst är den bra! Silvervägen är nästa bok jag ska lyssna på. Hoppas förväntningarna infrias.

    SvaraRadera