onsdag 26 december 2018

Försenade böcker utlöser raseri


Adlibris hemsida - numera med smycken, elvispar, LEGO-riddare och yllegarn...


Jag beställde böcker till maken och syskonbarnen men klapparna kom inte fram i tid. Faktum är att de nog inte kommer förrän den 3 januari och då är julen överstökad sedan länge. Dessutom: min bokklubbsbok ligger i samma paket och jag vet inte om jag hinner läsa den innan vi ska träffas.

--

Jag försöker uppmuntra riktiga bokhandlar när jag har råd och möjlighet. I övrigt beställer jag från Adlibris. Men visst har de förändrats? Eller är det bara jag som tycker det? Jag blev kund på den tiden det var så nytt och litet att jag fick ett kundnummer som var fyrsiffrigt, om jag minns rätt. Det verkade vara ett gäng entusiaster som drev företaget i sann entreprenörsanda. 

Nu möts man av köksredskap och garnnystan när man surfar in på sidan, för Bonniers som äger Adlibris har utökat sortimentet med allt möjligt som inte har med läsning att göra.

--


På Adlibris Facebook-sida kan man gotta sig i folks rosenrasande julilska över uteblivna paket. Till skillnad från Karl-Bertil Jonssons far och hans gelikar är det dock inte rika människors böcker som istället hamnat hos fattiga. Vi är många som beställt i god tid (jag betalade extra för snabbfrakt, till råga på allt) och ändå inte sett röken av några paket.

Både Expressen och Aftonbladet har skrivit om Adlibris förseningar; de har lyckats göra eländet närmast komiskt genom att lyfta fram mammor som är "förtvivlade" och "rasande" eftersom deras barn inte får några julklappar. När jag letar på nätet visar det sig att många av de stora dagstidningarna tagit upp problemet och även SVT samt flera sajter:







Men, som någon klämkäck djupandande mindfulnessmänniska skrev på Facebook i tråden med hundratals förbannade kunder: Det är bara materiellt. Ta det lugnt, det blir jul även utan julklappsböcker!


10 kommentarer:

  1. trist men bäst ändå vara ute i god tid, datorhaveri, snöstorm, allt kan hända😮

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vara ute i god tid är bra, men inte alltid lätt när småbarnen inte sagt vad de önskar sig och bokklubbsväninnan inte bestämt nästa bok än. Men som sagt: det fixar sig alltid och det är ingen katastrof om det INTE skulle göra det.

      Min svägerska beställde den 23 november och hennes böcker är inte ens PACKADE än. Det tycker jag är att vara ute i god tid men ändå inte få vad man kan förvänta sig.

      Radera
  2. (många böcker hade extrapris för ett par veckor sedan - själv betalar jag aldrig porto, kan vänta ett par dagar extra för gratis frakt)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag betalar inte heller för porto i vanliga fall men var angelägen om att få böckerna i GOD TID innan julafton.

      Radera
  3. Jag blev så där i tidernas begynnelse Bokus-kund och har varit dem trogna (ja, enstaka övertramp har gjorts ...) sedan dess. Beställde julklappsböcker till mamma som kom hem till henne t o m tidigare än utlovat.
    Jag går in på Adlibris sida enstaka gånger för att jämföra topplistor och tips, men nu sedan allt från hemelektronik till garner säljs där känns det bara rörigt tycker jag. Jag förblir Bokus-vän.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att det är rörigt. På tok för mycket som inte ens är relaterat till böcker, papper, läsning och skrivande.

      Radera
  4. Jag måste ha haft jättetur, jag beställde alldeles för sent men hann få mina böcker i tid! Det jag har mest svårt att förstå är det journalistiska handarbetet här: vad är det för reporter som tittar på folks arga facebookinlägg och tänker "det här kan jag med yrkeshedern i behåll skriva en relevant och intressant artikel av"? Det är inte en nyhet, det är inte journalistik. Det är mestadels trams. Jättetråkigt att folk inte fått sina paket, men det är inte något med nyhetsvärde för SVT(!).

    Jag är oerhört oimponerad av att bokaffärerna (både fysiska och nätbaserade) förvandlas till allt utom just bokaffärer - det är kafédel, pynt- och pyssel, konstiga tillbehör... men om det är vad som krävs för att de ska överleva får jag väl bita ihop. Mitt största problem med fysiska bokaffärer är att jag inte alltid är i rätt land i rätt tid för att kunna skaffa presentböcker på svenska själv, då är det behändigt att beställa via nätet, även om det inte är optimalt ur "bläddra-och-känna"-synpunkt (det bästa med bokaffärer!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Överhuvudtaget är det ganska ofta man numera ser "nyheter" i kvällstidningarna som baseras på Facebook-inlägg. Allt från "hon hittade sin syster hon inte sett på 30 år" till just sånt här raseri eller folk som blivit "chockade" över något.

      Radera
  5. Jag har handlat mest på Adlibris men ibland på Bokus. Skall Adlibris ha den här långa väntetiden så får det bli Bokus i framtiden förutom med deras E-böcker direkt till Letton.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De verkar ha blivit överraskade av Black Friday-försäljningen. Det är helt okej att inte kunna leverera blixtsnabbt MEN då får man vara tydlig med det redan när folk beställer inför jul, tycker jag.

      Radera