lördag 19 oktober 2019

Bäst i år?






Jag har inte alls hunnit läsa så mycket i år. Eftersom jag inte lyssnar på ljudböcker, utan läser allt med ögonen krävs det att jag kan sitta en stund ifred med en god bok.  I år har det varit för mycket av allt för att jag ska kunna fokusera på läsningen.

När jag ska sammanfatta de bästa läsupplevelserna hittills i år, verkar det som att jag
1) gillat det mesta jag läst och...
2) ..."bara" gillat det mesta - inte fullständigt älskat det
3) föredrar sånt som är verklighetsbaserat, har historisk grund eller har en samhällsfråga inbakad

Men det finns några böcker bland de 33 jag läst som verkligen sticker ut och som jag haft svårt att lägga ifrån mig:
Det var vi - nästan så man tappar andan om Irans revolution
1793 - äcklig mordgåta och fantastisk historisk roman på samma gång
En familjemiddag - genialisk novell om japansk familj
En helt vanlig familj - hur långt är man villig att gå för en älskad dotter?
Husdjuret - kriminalroman med socialt patos för flyktingar
Bränn alla mina brev - en nästan verklig kärlekshistoria i kultur-Sverige
Den som lever stilla - ung, dansk kvinna i en stram, känslokall familj

2 kommentarer:

  1. Av de böckerna har jag bara läst 1793 och jag tyckte den var riktigt bra. Jag tror det kommit en ny bok av Natt och Dag som heter 1794. Jag vet dock inget om den, men jag blir ju nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har sett att 1794 har kommit nu i dagarna! Robert, DU kanske ska läsa Torbjörn Elenskys roman som jag skrev om igår? Borde passa dig.

      Radera