onsdag 1 januari 2020

Nyårslöften vs bucket list


Jag ger inga nyårslöften. Jag tänker sällan på tiden som om den vore avgränsad, knuten till ett år eller en vecka, med en början och ett slut, A och O, måndag till söndag, januari till december.
Visst har jag föresatser om mitt liv och hur jag vill leva det, men jag kan inte påminna mig att jag bestämt mig för att något visst ska inträffa den första januari och infrias innan den sista december samma år.

Många gånger har jag tänkt "Jag ska lära mig..." om något särskilt jag önskar bli bättre på - men sedan kommer verklighetens realiteter emellan och det är svårt att avsätta tid för eget lärande när betalda uppdrag pockar på att bli prioriterade. Jag är nöjd med att jag ändå stjäl mig egentid för att i det lilla både lära mig nytt och utveckla de saker jag redan är bra på.

Många gånger har jag tänkt hälsosamma saker som att jag borde gå ner i vikt, motionera mer, börja äta något särskilt eller sluta äta något annat.
Men sedan blir det liksom inte så, för vanans makt är stor. Inköpen i affären går av bara farten, maten lagas som alltid förut. Vanor är svåra att rubba och jag försöker istället intala mig att det nog duger bra att fortsätta som jag gör nu, på det hela taget.

Många gånger har jag tänkt att jag ska resa någon särskild stans, träffa en särskild människa, uppleva något jag längtat efter. Den biten brukar jag vara bättre på, men även där finns utrymme för förbättringar.

Alla saker jag vill göra! Tänk så kort livet är och så mycket jag vill hinna med.

Det är ändå det allt handlar om: att jag älskar att leva och att jag har miljoner saker jag ännu vill vara med om. Man får väl vara glad och tacksam för den tid man får och göra det mesta man kan av den.

Några nyårslöften om att jag ska läsa ett visst antal böcker tänker jag alltså inte avlägga. Inga andra löften heller. Men jag ser fram emot ett nytt år och ett sprillans nytt årtionde. Jag försöker att inte tänka på att jag har fler decennier bakom mig nu än vad jag rimligen har framför mig.

Jag tänker fortsätta utmana mig själv att våga prova nya grejer. En bucket list tilltalar mig mer än nyårslöften. Att leva livet till fullo behöver inte vara att resa jorden runt eller göra bländande karriär, det kan vara små, små saker som ser obetydliga ut för andra men som jag själv längtat efter och sett fram emot.

2 kommentarer: