måndag 30 september 2013

Askungens syster


Bokens titel: Askungens syster
Författare: Joanna Rubin Dranger
Förlag: Bonnierpocket, 2006
Antal sidor: vet inte, finns ingen paginering

En liten förkrympt pocketbok med "girl power" som dels berättar Disney-versionen av Askungen, men denna gång sedd ur den elaka styvsysterns synvinkel (här framstår Askungen som äckligt präktig, självgod och faktiskt riktigt taskig) och dels en version av Bröderna Grimms gamla saga, där man får se den betydligt mycket mer brutala gamla sagan men med en tvist att Askungen inte direkt är bildskön och vän, utan frimodig, tuff och knubbig.

Det här är en tankeväckande serietecknad roman som man slukar i ett nafs. Mycket fin! Skulle passa att dela ut till sjätte- och sjundeklassare som är precis sådär äckligt utseendefixerade och självmedvetna och konstant tvivlande på sig själva. En klassuppsättning borde varje skola ha!

På Bokus hittade jag följande citat av författaren:
"När jag var sju år läste jag Disneys Askungen. Berättelsen oroade mig eftersom jag inte alls identifierade mig med den söta, goda Askungen. Istället hörde jag ekon av mig själv i de modersbundna, avundsjuka, egoistiska, stornästa och storfotade styvsystrarna. 

Det som var allra mest förvirrande var att jag på en sjuårings känslomässigt genomkloka, men samtidigt helt oformulerade vis, förstod att jag kände med helt fel person. Något hade gått snett och det slog mig aldrig att det kunde vara sagan det var fel på. 

Eftersom bilden av Askungen är avgörande för hur vi definierar vackert och fult, bra och dåligt, gott och ont, värdigt och ovärdigt, har jag nu dammat av den gamla berättelsen och skapat min egen version av vem Askungen och hennes elaka styvsyster är. Om min Askunge och hennes syster börjar kräva en plats i vår gemensamma inre bildbank, då har jag lyckats."

Mitt betyg: Det här är två annorlunda versioner av Askungen och de utgör ett bra komplement till den ursprungliga sagan.

Rekommenderas till: alla föräldrar som har prepubertala döttrar och alla döttrarna själva.

Snackis: Kanske inte diskussionsämne för en hel, lång kväll - men helt klart pratvänlig och intressant om vilka ideal som gäller för dagens tjejer.

Tyvärr verkar boken vara slut på förlaget och finns inte att köpa varken på Adlibris eller Bokus. Testa Bokbörsen, de brukar ha det mesta!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar