onsdag 23 juli 2014

En liten smula underbar


Bokens titel: En liten smula underbar
Författare: Dawn French
Originalets titel: A tiny bit marvellous
Översättare: Carla Wiberg
Förlag: Printz Publishing, 2012
Antal sidor: 381

Det händer i stort sett aldrig att jag lägger ifrån mig en bok innan jag läst klart den. Det här är dock en. Recensionen måste därför bli kort.

Jag köpte boken främst för att jag tycker att Dawn French är så rolig på ett snällt och intelligent sätt (ni vet, den engelska skådespelerskan som spelade i "French & Saunders" och som är den tjocka, okonventionella prästen i "Ett herrans liv"?). Nog borde hennes debutroman vara riktigt rolig, tänkte jag.

Det här är den otroligt tramsiga historien om mamma Mo, pappa Denys - båda är snart 50 år, tror jag - och deras tonåringar Dora och Peter. Alla får egna kapitel för att berätta om sina liv och det är där hela boken faller platt: rösterna är för konstruerade och dessutom för svåra att tro på. Sonen Peter i synnerhet, han tror sig vara Oscar Wilde reinkarnerad, pratar gammaldags struttigt och beter sig inte som en 16-åring med friskt psyke, skulle jag säga. 17-åriga dottern Dora hatar sin mamma, funderar på att ha sex, tvingas iväg till ungdomsmottagningen samt skriver på Facebook hela kvällarna istället för att plugga. Mo får någon slags livskris och funderar över sitt liv med maken, men det sätt varpå hon gör det känns inte autentiskt för fem öre.

Jag fixar helt enkelt inte att läsa de styltiga "egna rösterna". De är för övrigt alldeles för lika varann - trots att de pratar som få människor skulle göra i verkliga livet. Allting är som en klämkäck halvtimmeslång underhållningsserie på teve - precis så som jag är van vid att se Dawn French men det är inte hälften så roligt när det är skrivet...

Själva intrigen är så simpel så man begriper direkt vad som kommer att hända (ja, jag har skumläst och bläddrat igenom den del av boken som jag inte orkade till och ja, jag fick rätt).

Gav boken till min man och sedan min mamma, men båda två mäktade bara några få kapitel av samma anledning som jag själv.

Betyg: Köp inte, det här är kul på teve men inte i skrift.

Rekommenderas till: vet inte.

Snackis: Nej.

Länk till boken på Adlibris: POCKET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar