torsdag 17 juli 2014

Modershjärtat


Bokens titel: Modershjärtat
Författare: Katerina Janouch
Förlag: Pocketförlaget efter en överenskommelse med Piratförlaget, 2013
Antal sidor: 442 (efter att ha räknat bort extramaterial och annat)

När jag tänker på Katerina Janouch så tänker jag sex-och-samlevnad, prat, prat, pratkvarn och på att hon har många barn men bara den yngsta är flicka (får man verkligen önska sig en flicka när man bara har pojkar?). Jag har aldrig läst en bok av henne, bara krönikor. Hon skriver bra, det jag har läst har jag gillat. Men en hel roman?

Det här är den femte boken om Cecilia Lund, en svensk barnmorska som lever med man och fem små barn i något som tycks vara en stockholmsförort. Hon har två systrar, Susanna och Maria, som förekommer med sina egna problem och livsval i boken. Mamman Christina är en medelålders, kantig och hård mediedrottning som ger ut flera tidningar och är kändis - men också alkoholist. Åldriga mormor Sonja är en kompetent kvinna som arbetat som barnmorska på Barnbördshuset i Stockholm under 1950-talet och framåt. Hon ger ett rart och varmt intryck, men har en historia som inte ens hennes döttrar känner till: något skrämmande som hon varit med om och som bara hon och en av hennes arbetskamrater ännu minns. När den forna arbetskompisen blir påkörd och dödad och Sonja själv strax därpå råkar ut för en smitning, sätts en serie hemska händelser i rullning.

Katerina Janouch överraskar mig med sitt fina språk och sina utmärkta beskrivningar av de många karaktärerna i boken. Jag blir förvånad över hur skickligt hon skriver, det här hade jag faktiskt inte väntat mig.

Lite skeptisk förhåller jag mig ändå till hela romansviten. Skriva en bok om året och på förhand bestämma sig för att det ska bli "minst tio böcker i serien"? Det känns lite sisådär. Och räcker verkligen materialet, eller blir det samma visa om igen?

De goda personbeskrivningarna och de olika dilemman som Cecilia och hela hennes familj ställs inför är intressanta om än lite tradiga. Mycket om äktenskap och förhållanden, graviditeter och längtan efter barn, suget efter passion och sex och mera kärlek.

Någon bloggare skrev att man måste läsa de fyra första böckerna för att begripa handlingen men det kan jag intyga att det måste man inte alls! Janouch är mycket tydlig med vad som hänt tidigare i serien.









Hmm, nu hamnade inte böckerna rätt trots att jag döpt filerna så att de skulle komma i kronologisk ordning. "Bedragaren" är den första boken, sedan följer de i rätt ordning uppifrån. "Blodssystrar" har nog inte kommit som pocket än. Tydligen skriver Katerina Janouch på den åttonde boken i detta nu (jag snokade på hennes blogg...).

Det här är nog en av mycket få tjejböcker jag har i min bokhylla och jag lär inte köpa resten av serien. Men det var trevlig läsning. Löjligt osannolik intrig är inflikad angående Sonjas gamla karriär, för att få spänning i boken, men god underhållning. Dock inget som lockar mig att följa Cecilia i fortsättningen.

Betyg: Det är nog meningen att det ska vara tankeväckande, angående nazism och främlingsfientlighet, men det spelar en underordnad roll och fokus ligger på amning, uteblivet sex, drömda romanser och en småbarnsfamiljs stressiga tillvaro.

Rekommenderas till: dem som är mitt uppe i det röriga och självförsakande småbarnslivet, när man (åtminstone jag!) sällan kan ta sig igenom en tjock bok och fortfarande komma ihåg vad förra kapitlet handlade om.

Snackis: Nja, skulle inte tro det.

Länk till boken på Adlibris: POCKET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar