tisdag 17 februari 2015

Öster om bergen


Bokens titel: Öster om bergen
Författare: David Guterson
Originalets titel: East of the Mountains
Översättare: Ia Lind
Förlag: Månpocket efter en överenskommelse med Norstedts förlag, 2000
Antal sidor: 264

Ben Givens är en äldre doktor som är döende i tjocktarmscancer och nu planerar att ta sitt liv ute i vildmarken. Under sin resa till äppelodlingarna och bergen i det lantliga och karga Washington nära Kanada möter han människor och är med om händelser som får honom att ändra sig (såklart!).

Min man fick den här boken i födelsedagspresent av mig när den kom ut för en herrans massa år sedan och han tyckte den var rätt trälig. Låg länge på hans nattduksbord och dammade. Själv måste jag säga att den är en fin liten bok om livet och döden, utan det givna sentimentalslisket som man skulle kunna förvänta sig. Ett vackert språk och en stillsamhet över berättelsen som tilltalar mig. Men på tok för många beskrivningar av naturen och i synnerhet malört. Det är malört hit och dit tills man knappt vill se ordet igen!

Mitt foto: Det plockas en hel del äpplen i nordvästra USA - och i boken.

Betyg: Helt okej bok, oväntat finstämd om existentiell ångest och livsglädje, vänskap och ensamhet.

Rekommenderas till: alla som vill läsa en bok om meningen med döden och vikten av att leva - och som gillar att läsa om malört...

Snackis: Kanske.


Länk till boken på Adlibris: ENGELSK HÄFTAD.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar