måndag 9 februari 2015

Tematrio: Historiska romaner (om Stockholm på 1700-talet!)


Årstafruns dolda dagböcker
Jag tyckte verkligen om den här boken, en autentisk samling dagboksutdrag som lärde mig mycket om hur livet kunde se ut i Stockholm på 1700-talet. Lite mastig om man inte är helt historiehysterisk, som jag är, men för mig var den en guldgruva.


Min salig bror Jean Hendrich
Och här är en till bok om Stockholm på 1700-talet, en alldeles fantastisk bok om Johan Henrik Kellgren. En stor favorit!


Stockholm Octavo
Nämen, vågar jag skriva det här? En tredje bok om Stockholm på 1700-talet! Skriven av en amerikanska, till råga på allt. Läs!

Det här är mina tre utvalda i veckans Tematrio: Tre bra historiska romaner, som Lyrans Noblesser initierar varje måndag. Jag kanske verkar lite enkelspårig, men det är ju så himla roligt med historiska romaner och just 1700-talet och i synnerhet att läsa om min egen stads framväxt under den tiden. Så nära och ändå så långt bort!
//Joelinda

9 kommentarer:

  1. Tre böcker som jag inte känner till alls.

    SvaraRadera
  2. Du har snöat in ordentligt :) Stockholms 1700-tal är ingen stor genre för mig, men har läst någon Fogelström och någon Svedelid som behandlar perioden, alltid något...

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst någon av dessa, men jag är ingen stor historieläsare heller. Årstafrun har jag i alla fall hört talas om förut.

    SvaraRadera
  4. Carina Burmans bok har stått i min bokhylla i åratal - jag har verkligen tänkt läsa den nån dag men det bli ju bara inte av. Men kanske dags nu..?

    SvaraRadera
  5. Carina Burman är bra. Har inte läst Min salig bror Jean Hendrich, det får jag ändra på. Och Årstafruns dolda dagböcker har stått och väntat på mig i några år nu, dags att läsa den!

    SvaraRadera
  6. Roligt med tema i temat! Burmans bok har jag läst och gillat mycket. Årstafrun är jag nyfiken på och även den sista låter intressant! Så tack för tipsen!

    SvaraRadera
  7. Årstafruns dolda dagböcker tyckte jag mycket om, de andra två verkar oxå intressanta, särskilt den sista såsom du beskriver den. Tack för tips! :)

    SvaraRadera
  8. Bra trio! Kul med ett litet tema i trion.

    SvaraRadera
  9. Stockholm Octavo är den enda jag har läst. Den var riktigt bra.

    SvaraRadera