onsdag 27 december 2017

Mormorsböcker: Pollyanna växer upp


Eftersom jag inte är en riktig recensent så kan jag väl få uttrycka mig lite hur jag vill. I synnerhet på min egen blogg, i en undanskymd del av cybervärlden.

Detta måste vara de fulaste illustrationerna jag sett på en bok utgiven på ett etablerat förlag. Så ohyggligt amatörmässiga! Liknar mest klotter.


Det står i typ fem punkters storlek längst ner på omslaget att det (omslaget!) är tryckt på Merkantil-Tryckeriet Uppsala år 1950 och jag slår vad om att det var en av ungdomarna på tryckeriet som gjorde illustrationerna. Barnsliga proportioner och löjliga skuggningar, där stackars Pollyanna ser ut att dels ha hamnat under en ångvält och fått ansiktet utsmetat och dels begåvats med skäggväxt.

"Pollyanna växer upp" av Eleanor H. Porter, utgiven på J.A. Lindblads förlag i Uppsala år 1950, i "bemyndigad översättning från engelskan av Elsa Ribbing". Den häftade boken kostade 4:75 kronor och den inbundna kostade 6:25 kronor. Jag har ärvt den efter min mamma.



Jag har inget minne alls av den. Konstigt nog, för den borde förändrat livet på mig. På baksidan står ett citat av Rob. (tydligen jobbigt att skriva ut namnet Robert, trots att det hade fått plats tio gånger om!) Fur i Jönköpings-Posten: "Den är en oemotståndlig och livsförvandlande bok, som också gör ögonen klarare. Det är oförlåtligt att inte ha läst den." 

Oj, minsann!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar