söndag 19 maj 2019

Lite krasslig, bara


Bokens titel: Lite krasslig, bara
Författare: Stephen King
Originalets titel: Under the Weather
Översättare: Lena Jonsson
Förlag: Novellix, 2018
Antal sidor: 34

Han skriver så bra, Stephen King. Det känns som att orden bara kommer helt naturligt till honom, som att texten bara rinner framför mina ögon, som att jag aldrig fastnar på något störande. Underbart med såna berättare!

Det här är en liten rysare. Även om jag begriper rätt omgående vad som hänt och vad som kommer att hända så är det spännande, på det där mysrysiga sättet. Överraskningsmomentet uteblir, men det gör just ingenting.

Jag ska inte säga mycket alls om handlingen: läs boken själva istället! Kort handlar den om mr Franklin, han tycks vara i nedre medelåldern och jobbar på en reklambyrå. Tillsammans med sin älskade hustru Ellen bor han i en fin lägenhet i New York. Men så får hyreshuset problem med en fruktansvärd stank...

Mitt omdöme: En perfekt avvägd liten novell i bästa King-stil!

Länk till boken på Adlibris: MINI-POCKET

3 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja! Kanske passar rysare extra bra som just noveller? Ungefär lika långa som om man muntligen skulle berätta en skräckhistoria? Jag gillar formatet - och Stephen King!

      Radera
  2. Ja, den tyckte jag också om!

    SvaraRadera