fredag 3 maj 2019

Jag kollar inte på teve. Jag binge-tittar!

Vem bor här? från SVT Play

Ni kan fråga vem som helst i min familj: alla kommer att säga "Hon kollar inte på teve". Och det är helt sant.

Jag har ingen teveapparat längre, den är undanstuvad på övervåningen och inte ens inkopplad. Förut kollade jag åtminstone nyhetssändningarna och lite annat, som Uppdrag granskning, Dokument utifrån, Antikrundan, kanske lite Solsidan och något Simpsons-avsnitt och Morden i Midsomer.

Nu senast såg jag "Vem bor här?", det var underhållande, men trist att kolla framför datorn istället för att som förr sitta i soffan med familjen och käka popcorn och heja på gladiatorerna på fredagskvällarna.

När folk som ser mycket på teve undrar hur jag hinner läsa så många böcker så är det givna svaret att "jag läser istället för att kolla på teve". Men det är ju inte helt sant, för jag läste mycket även på den tiden då jag hade teven framme. Och ännu mer på den tiden då jag åkte pendeltåg, för då ägnade jag jobbdagens resor åt att läsa.

Lite snorkigt låter det allt, att säga att man inte ser på teve, som om det är ett ställningstagande för att man vill verka intellektuell och lite märkvärdig. Jag har förstått det på folk när jag säger "Jag har inte sett den serien". För min del handlar det mest om koncentration: jag somnar lätt framför teven och orkar inte engagera mig i långfilmer när jag jobbat en hel dag.

Det trista är att jag inte kan ha en åsikt om det som vänner pratar om. Det började med "Orange is the new black" och sedan någon berömd serie om en mattelärare som kokar meth. Sedan kom Game of Thrones, som jag inte sett ett enda avsnitt av. Den ena mastodontserien efter den andra.

Jag har inte ens Netflix. Man blir lite udda i bekantskapskretsen när man inte kan något alls om de där serierna som "alla andra" verkar kolla på. "Den är jättebra, en riktig kvalitetsserie!" får jag ofta höra.

Bonusfamiljen från SVT Play

Men så var jag sjuk förra veckan och fick för mig att kanske titta lite på SVT Play på min jobbdator. Började se "Bonusfamiljen" och sedan såg jag snabbt hela första säsongen. Intressant fenomen, det där. Plötsligt fattade jag lockelsen med att bli matad med något riktigt välspelat och underhållande - utan att läsa ett enda ord. Det är inte ofta jag känner så!

Bonusfamiljen är långt över förväntan. Kul! Men nu vet ni varför jag inte skriver så mycket: jag har fastnat i en teveserie.

9 kommentarer:

  1. Jag har inte heller sett ett enda avsnitt av Game of Thrones, så då är vi två ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske är världens bästa serie och så går vi miste om något, Robert! :-)

      Radera
  2. Jag har inte heller någon tv :) Men jag ser lite på Netflix ibland, det går i perioder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina barn och maken kollar på Netflix, och de har bjudit in mig att dela på deras familjekonto - men hittills har jag inte känt mig lockad. Visserligen verkar det finnas en hel del kvalitetsserier men jag brukar sällan ORKA kolla en hel serie.

      Radera
  3. Hmm, det där känns bekant... Just Bonusfamiljen fastnade jag inte för, jag har väl inte tillräckligt mycket igenkänningsfaktor för livet med barn - men jag är jätteglad i SVTplay och de bra serier som ibland dyker upp där! Jag har skrattat rejält åt Babben Larssons Bäst i test, till exempel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Babben har jag missat helt. Men fördelen med SVT Play är ju att det inte bara finns serier utan dokumentärer och nyheter och allt möjligt som man har gratis (nåja) tillgång till under tämligen lång tid.

      Radera
  4. svt visar en hel del bra filmer, Vem bor här är kul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem bor här? är så fascinerande - tänk vad många vackra, genomtänkta, tokiga och utflippade hem det finns. Väldigt inspirerande och underhållande, tycker jag.

      Radera
  5. Jag har inte heller tv men kollar på datorn och mobilen. SVT Play har mycket bra, både serier, filmer och dokumentärer. Tittar även på Netflix och ibland någon annan play-kanal. Jag tittar mer än jag läser periodvis och jag har slutat skämmas för mitt tittande. Det är skönt att koppla av på det visst och sluka några säsonger av en serie.

    SvaraRadera