måndag 3 februari 2020

Dalagatan 14


Bokens titel: Dalagatan 14
Författare: Karina Berg Johansson och Magnus Nordin
Uppläsare: Mirja Turestedt
Förlag: Storytel Original
Antal minuter: ca 30 min x 24 = ca 12 tim

Nu har jag lyssnat på "Dalagatan 14" under en veckas tid. En mycket spännande berättelse, om än något rörig när man inte kan läsa och bläddra tillbaka. Många skeenden, många människor och framför allt många årtal att hålla reda på.

Genom ett inlägg på Instagram fick jag reda på att de 24 avsnitten fungerat som julkalender på Storytel för något år sedan - det visste jag inte då jag började lyssna.

Handlingen tilldrar sig i Stockholm, i ett hus på Dalagatan 14 i Vasastan. Vi får mestadels vara med om åren 2017 (nutid) och 1954 (den viktigaste delen av handlingen), men även några tillbakablickar till 1929 och någon enstaka till 1967. Vissa delar av de två sistnämnda åren lyckas jag faktiskt inte få ihop de lösa trådarna för.

Det är svårt när en mordhistoria beskrivs under minst fyra vitt skilda år och där man kan få höra "hon gick in i rummet och såg inte skuggan bakom gardinen förrän det var försent" (påhittat exempel). Okej, nu gäller det att ha i minnet hur gammal flickan från 1929 kan ha varit 1954 och 1967. Eller är det inte henne vi pratar om - är det hennes väninna, hennes mor, hennes syster? Eller någon som inte har med den egentliga berättelsen att göra?

Som lyssnare tar det för lång tid att göra de här kalkylerna. Som läsare skulle jag inte ha något emot dem, men nu - efter tolv timmars lyssnande - blir jag frustrerad över att jag inte kommer att få veta vem som eldade i en viss kakelugn hos en elak man på 20-talet och vem som överföll en minikjolsklädd ung kvinna på 60-talet.

Jag är dock helt fast i historien redan efter första avsnittet och lyssnar ivrigt till alla 24 delarna. De utspelar sig mellan just första och tjugofjärde december.

Privatdetektiven Jessica sover i en iskall bil utanför Dalagatan 14, hon spanar på Henrik som smyger dit för att vara med sin älskarinna Sasha. Jessica har i uppdrag av Henriks hustru Magda att fotografera och dokumentera otroheten. Det lyckas hon bra med, hon har länge varit polis - men slutade sedan hennes man Christoffer dog och hela hennes liv rasade samman.

Under snokandet kring Henriks och Sashas kärlekshistoria hamnar Jessica mitt i en virvelvind av hemska och oförklarliga händelser, då Sashas lilla dotter Jolie försvinner och senare hittas strypt. Exakt just så som hände i lägenheten på 50-talet, då den unga ogifta Harriet levde där med sin dotter Yvonne...

Mitt omdöme: En skön ljudbok som fyller sitt syfte: att trollbinda och underhålla under en halvtimme här och där.

P.S. Boken finns numera utgiven som pocket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar