torsdag 13 februari 2020

Radiovågor


Bokens titel: Radiovågor
Författare: Agatha Christie
Uppläsare: Kristina Leon
Förlag: Saga Egmont
Antal minuter: 35 min.

Agatha Christie har visat sig vara helt omöjlig att konsumera som ljudbok. Hennes böcker har minst tjugo viktiga karaktärer som allihop tituleras herr, fru, fröken, major eller överstinna följt av ett totalt obegripligt och outtalbart efternamn.

Jag har inga problem att läsa Christies böcker eller se dem filmatiserade - men att lyssna på dem är hopplöst, jag fattar på riktigt inte vad jag hör. Namnen är för många, för långa, för krångliga. Jag skulle behöva se dem skrivna en gång först, innan jag påbörjar lyssnandet.

Den här novellen hade jag aldrig läst förut, men den var ytterst medioker. Alla kan räkna ut vad som kommer att hända. Överraskningsmomenten är obefintliga. Hela historien är väldigt lam.

Till råga på allt misstänker jag att Kristina Leon - hon som läser för oss - hade exakt 35 minuter på sig och inte fick förbereda sig alls, för hon läser fel och uttalar saker konstigt på flera ställen. Är det här en snabbproducerad budgetgrej? Har man spelat in den utan att ens höra slutresultatet?

I korthet: gammal rik tant har dåligt hjärta men inga schyssta arvingar, tja, utom den unge systersonen då... han som är så trevlig, artig och lägligt nog flyttar in hos henne just när hon fått veta att hon inte har långt kvar.

Hoppa över den här, om ni liksom gamla tant Mary inte har all tid i världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar