fredag 7 februari 2020

En julsaga


Bokens titel: En julsaga
Författare: Malin Persson Giolito
Uppläsare: Anja Lundqvist
Förlag: Bonnier Bookery
Antal minuter: 14 min

En superkort novell, som ursprungligen publicerades i Dagens Nyheter på julafton 2018. Jag minns att jag såg den i tidningen men inte hann läsa den - kul att hitta den bland alla titlar på Storytel och kunna lyssna på den såhär ett år senare.

Det är en kort och lite vemodig berättelse om (vuxna) Ebba som sörjer sin mamma som nyligen dött. Julen närmar sig och med den alla krav på lycka och perfektion, pynt och presenter. Ebba känner sig stressad över att julstämningen inte infinner sig. Kan man strunta i allt? Måste "julstämning" betyda just tindrande ljus, glöggdoft och lackade paket?

Fint berättad. Kan dock inte säga att den egentligen berörde mig särskilt eller stannade kvar i mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar