måndag 25 maj 2020

Svenska rysarnoveller


Jag gillar noveller - det är en konst att lyckas skriva begripligt när man har så få sidor på sig. Att läsaren ska fatta vem som är vem och varför de gör som de gör, utan att man hinner med brodera ut bakgrundshistorier eller miljöbeskrivningar.

Små korta feelgoodnoveller har jag lyssnat på men nästan inte tyckt om en enda. De hinner liksom bara vara gulliga, får aldrig den där svärtan som krävs för att väga upp. Små korta rysare däremot - där finns det desto fler som jag gillar!

Har en samling Novellix-böcker (eller hade, för mitt äldsta barn har tydligen korpat hälften...). Nu har jag lyssnat på några av deras noveller eftersom jag upptäckte att man inte måste köpa dem, det går tydligen utmärkt att ladda ner dem från ljudbokstjänsterna.

De skiftar en del, kan man lugnt säga. De får varsitt inlägg av den anledningen, för jag kan inte blanda ihop dem och komma med ett enda utlåtande om så olika författare.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar