måndag 5 oktober 2015

ABC-flickorna

Jag brukar inte direkt översköljas av kommentarer på min blogg, men måste ändå säga att jag blev lite förvånad över att INGEN skrev en endaste rad om mina bokklubbsväninnors namn. Det vill säga, jag döpte ju om dem till andra namn: Amalia, Beata, Charlotta, Dora och Emma för att inte behöva skriva ut deras riktiga förnamn. Men det var tyst från hela läsekretsen... Är det bara jag som är Lisa Larson-fantast?!

Inte nog med att jag alltid älskar Lisa Larson-figurerna - dessa LÄSER ju, och bättre än så kan det väl inte bli?

Här är mina förebilder:


Det vackra fotot har jag lånat från Hem & Antiks sida www.hemochantik.se. 
Fotograf: Anders Norrsell.

Själv äger jag Amalia och Charlotta och önskar mig Emma. Synd bara att det kostar en förmögenhet att köpa dessa i fint skick...

Jag tyckte att det var mycket passande alias för mina bokklubbsväninnor med dessa vackra flickor som är djupt försjunkna i läsningen. Från början skapades de som bokstöd, men tyvärr är de inte tillräckligt tunga så man riskerar att de rasar i golvet om böckerna trycker på...


Amalia, som sitter rak i ryggen och läser med benen utsträckta framför sig.


Beata, som ligger på mage och läser.


Charlotta, som sitter med benen nästan i skräddarställning och har boken i knäet.


Dora, som inte läser alls och som ser ut att vara onödigt bar om rumpan, enligt min mening...


Emma, som är den jag mest av allt önskar mig i present någon gång. Det ser så mysigt ut att hon sitter med benen i kors och armarna bakom nacken.


//Joelinda


1 kommentar: