torsdag 8 oktober 2015

Förälskelse och kärlek


Bokens titel: Förälskelse och kärlek
Författare: Fransesco Alberoni
Originalets titel: Innamoramento e amore
Översättare: Barbro Andersson
Förlag: Bokförlaget Korpen, 1988
Antal sidor: 133

Vad fick mig att köpa denna bok? Den är visserligen bara på 133 sidor, men de är tättskrivna och inbjuder inte till någon nöjesläsning.

Boken inleds med en definition av ordet förälskelse och sedan följer:
"Förälskelse är inget vardagligt fenomen, en sublimering av sexualiteten eller en fantasins nyck. Men det är heller inte sui generis något ofattbart, gudomligt eller diaboliskt. Det är ett fenomen som kan hänföras till en redan känd kategori av fenomen, nämligen de kollektiva rörelserna."
Vad i all världen fick mig att känna att jag kunde få ut något av denna text?

Boken är tungt skriven, högtravande, med ett stelt språk, svår att överhuvudtaget engagera sig i. Den är först utgiven 1979 och känns väldigt omodern. Jag kommer aldrig att läsa den igen.

"Vad är förresten vardagens trivialitet om inte just misslyckandet av de förändrings- och omvälvningsprocesser som begynnelsestadiet hade som mål? Förälskelsen är ett utforskande av det möjliga, den person vi förälskar oss i är för oss ett redskap som vi hoppas skall hjälpa oss att radikalt förändra vardagen."

Omdöme: Tillför ingenting till mitt liv. Åker i soptunnan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar