torsdag 8 oktober 2015

Kärlek och ensamhet


Bokens titel: Kärlek och ensamhet
Författare: Dag Notini
Förlag: Natur och Kultur, 1990
Antal sidor: 242

På den tiden man inte kunde läsa allt om (okända) personers privatliv, kärleksbekymmer och sexproblem på nätet var det spännande att läsa insändarna i dags- och veckotidningarna där samlevnadsexperter kom med goda råd. Jag läste ofta de där frågespalterna, både hos farmor som köpte husmorstidningar som Allers och Hemmets Journal och i mitt eget hem där vi prenumererade på Dagens Nyheter.

En av dem som gav expertsvar var Dag Notini, läkare och psykoanalytiker, född 1937. En gång i tiden tyckte jag alltså att det var uppriktigt intressant att läsa hans svar, men nu inser jag att för mig är det oändligt mycket mer givande att läsa helt okända människors bloggar eller gå in på olika forum på nätet. Där har jag möjlighet att ta del av en problemställning och många människors mer eller mindre välformulerade svar, men också att interagera genom att själv ställa motfrågor.

Notinis bok utkom 1990 och bygger på läsarbrev som han fått under sina femton år på DN. Jag skulle tro att de är skrivna från 1975 och framåt. Visserligen är väl folk lika kära och lika otrogna som de var 1915 eller är 2015, men faktum är att man ändå kan se att levnadsförhållanden och värderingar har förändrats sedan jag var ung på 1990-talet. Det är en lättläst bok med genomtänkta svar, men rakt igenom kan man säga att den inte klarat av att åldras - den känns daterad, helt enkelt.

Omdöme: Som frågespalt i en morgontidning var detta säkert mycket bra. Som bok är det lite begränsande att man bara har ett litet urval att välja bland. Som 25 år gammal bok är den tämligen ointressant. Åker i soptunnan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar