torsdag 6 juli 2017

Flugfällan


Bokens titel: Flugfällan
Författare: Fredrik Sjöberg
Förlag: Nya Doxa, 2012
Antal sidor: 233

Förra årets IG-nobelpris (även kallat det alternativa Nobelpriset) i litteratur gick till "Flugfällan" av Fredrik Sjöberg och det var i samband med detta som jag hörde talas om boken.

"Flugfällan" utkom dock redan 2004 och då nominerades den till Augustpriset, tillsammans med en bok om Kafka, en om hur man odlar på tak i storstäder, en om gamla tapeter, en om kvinnokamp och en om europeisk idéhistoria. Att nomineras utan att vinna var tillräckligt för att Fredrik Sjöberg skulle få se sin bok sälja "hyggligt bra" (enligt författaren själv, vilket är mer än 30.000 ex bara i Sverige) i ett drygt decennium efteråt och kräva ett antal ny- och omtryckningar under årens lopp. Den har översatts till danska, norska, tyska, franska, spanska, italienska, ryska, engelska och ett gäng andra språk (ja, jag är lite imponerad...).

Med sitt oansenliga omslag, konstiga titel och obegripliga innehållsförklaring blev boken direkt en favorit hos mig. Den har verkligen allt! Ett fantastiskt språk med underfundiga och precisa ordval, formuleringar som lockar till skratt, dråplig humor, precis lagom svärta och vemod för att balansera, ett personligt tilltal och djupt känt intresse för ämnet. Och ovanpå det så serverar författaren det ena spännande livsödet efter det andra.

Omöjlig att motstå! Det här är en sån där bok där jag skulle kunna skriva en blurb (blurp? blubb? alltså, en löjligt positiv text för förlaget att citera på bokens omslag) eftersom den verkligen är en liten pärla. Vilken berättarkonst!


Ester Blenda Nordström och hennes make René Malaise, under en resa till Kamtjatka.
Foto: Världskulturmuseernas samlingar.

Vi får veta lite om allt möjligt som har att göra med författaren själv - han är entomolog och samlar blomflugor - och hans roliga iakttagelser kring skillnaden mellan att forska på vackra fjärilar och fula flugor.

Allra mest får vi dock läsa om svensken René Malaise som verkar ha varit lite smågalen och åkte på upptäcktsfärder i gudsförgätna länder precis så som man gärna föreställer sig att välutbildade, förmögna unga män gjorde på den här tiden då fortfarande luftballonger till Nordpolen gav hjältestatus och ett välfyllt herbarium med pressade växter var obligatoriskt.

Herr Malaise utvecklade en flugfälla som används än i denna dag. Han var också gift ett kort tag med Ester Blenda Nordström som jag nu har fått ett enormt sug att läsa mer om (och av). Hon tycks ha varit en häpnadsväckande kvinna!

Omdöme: Klart Sjöberg skulle haft Augustpriset för "Flugfällan"! Nu blev det inte så, men jag uppmuntrar er alla att läsa boken och njuta av skrivkonst på hög nivå. Intelligent, påläst, tankeväckande och väldigt, väldigt roligt!

Länk till boken på Adlibris: POCKET

8 kommentarer:

  1. Oj jag kan inte annat än att bli nyfiken! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt att bli överraskad av något som ser oansenligt ut - men visar sig vara så humoristiskt och annorlunda.

      Radera
  2. Ester Blenda Nordströms böcker har jag blivit lite sugen på att läsa på sista tiden :)

    SvaraRadera
  3. Hurra, det VAR Sjöberg! Den är underbar! Jag skrattade så mycket och lärde mig så mycket.

    SvaraRadera