onsdag 26 juli 2017

Jordens väg i tre delar


Jag plöjer sisådär 1.500 sidor om sekten Via Terra på Västra Dimön just nu. Skyndar mig att läsa eftersom maken vill ha böckerna direkt efter mig. Recensioner kommer inom kort! Det omkullkastade min tänkta semesterläsning lite, men så kan det bli ibland.

Jag kan konstatera att det krävs inte så kallad "stor litteratur" eller ens att man har ett särskilt märkvärdigt språk för att vara engagerande: här hemma har vi haft långa diskussioner om hur lätt det är att trilla in i ett skevt förhållande där ena parten har all makt och den andra blir alltmer viljelös och underdånig.

Nu ligger det ett bra tag bak i tiden för min egen del, men minnena är klara. En person med stark karisma kombinerat med en osund utsöndring av supersexig och jättefarlig kan lätt skapa sig stort inflytande över folk och förvrida huvudena på människor som i vanliga fall skulle sägas vara tänkande och smarta. Böckerna om sekten på Dimön visar tydligt på hur lätt det är att sugas in i en sekt eller en annan grupp där man inte längre bestämmer över sig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar