fredag 24 april 2020

Eat Good


Bokens titel: Eat Good - recept som förändrar världen
Författare: Johan Rockström samt Victoria Bignet, Malin Landqvist och Gunhild Stordalen
Fotograf: Wolfgang Kleinschmidt
Förlag: Bokförlaget Max Ström, 2018
Antal sidor: 207 + diverse boktips, tack, register mm

Jag är måttligt intresserad av kokböcker, utan föredrar att laga min mat efter egna infall - påverkad av vad jag ser och hör andra laga såklart - och med inspiration från nätet.

Den här boken handlar om hållbar mat. Alltså inte mat som håller bättre än annan eller räcker längre utan som är hållbar ur ett miljöperspektiv. Ungefär tre fjärdedelar av boken består av maffiga matbilder med tillhörande recept och insprängda faktarutor. Vettiga ingredienser såsom närodlade grönsaker, viltkött, småfisk - bra grejer. Jag kan tänka mig att testa flera av recepten.

Vissa menyer går dock utanför vad jag tycker är vanlig mat. Ölkokta musslor med kaprismajonnäs och citronpotatis - nja, då börjar det bli lite väl jobbigt. Stekt ankbröst med jordärtskockor. Kaningryta med helbakad rotselleri och svartkål. Gravad renfilé.




Missförstå mig rätt: jag gillar verkligen att de lyfter fram vikten av att äta vilda djur, eller åtminstone boskap som går fritt och rör sig utomhus. Det är ju superbra om svenskarna börjar äta kaniner, renar och musslor i högre grad och skippar fläskköttet. Verkligen! Jag önskar det kunde inträffa redan imorgon dag. Men själv orkar jag inte fixa så här udda mat, utan håller mig till pasta och bönor isåfall.

Sista fjärdedelen handlar om "hållbar kost". Den läste jag inte överhuvudtaget. Vill man ha läsare så kanske man ska prova att inte sätta texten i sju punkter. Det är ett hett tips. 

Någon (Anna Lindelöw Mannheimer, vad jag kan läsa mig till) tyckte att myrskriften skulle dekoreras med fula diagram lagda på 80-talsinspirerad, aprikosfärgad botten eller hudfärgade cirklar med citat.

Nej, tack. Jag ids inte ens försöka ta till mig den delen. Sällsynt tråkig formgivning.


Mitt omdöme: Lovvärt försök att få svenskarna att testa nya ingredienser och tänka ett steg längre. Förmodligen intressant fakta för den som har ett förstoringsglas och ett brinnande intresse för miljöfrågor.

1 kommentar: