onsdag 15 april 2020

Nattugglor


Bokens titel: Nattugglor
Författare: Gabrielle Levy
Originalets titel: Au rendez-vous des insomniaques
Översättare: Ulla Linton
Förlag: Sekwa, 2019
Antal sidor: 197

Fem udda existenser som har det gemensamt att de bor i Paris och lider av sömnlöshet, samlas på en självhjälpsgrupp. Egentligen tror ingen av dem riktigt på behandlingen - att de ska skriva en sömndagbok, att de ska sluta ta tupplurar på dagen - men de fortsätter ändå att komma dit. De är helt förbi av trötthet och fungerar inte längre normalt. 

För varenda en av dem har sömnproblemen lett till privata katastrofer.

Bokens jag är Claire, som bor med en stilig, framgångsrik pojkvän och hans lille son i ett stort hus strax utanför staden. Claire och hennes sambo har glidit allt längre ifrån varann, han förstår henne inte och blir bara irriterad på henne för att hon inte sover.

Den äldre kvinnan Michéle går i kyrkan mitt i natten. Hennes man har förbjudit henne, men hon kan inte låta bli - det är enda stället hon kan slappna av. Där finns också hennes stora hemlighet.

Skoltjejen Lena går på café i ottan innan ens sopåkarna har hunnit ut på gatorna. Skolan går inte bra och hemma vill hon inte vara sedan pappa lämnat familjen.

Den knastertorre Hervé, så grå att han nästan är osynlig, sover på sitt jobb som kamrer på en reklambyrå men ligger vaken på nätterna i ångest över vad han kan ha missat på jobbet.

Psykologen Jacques bor ensam i sin lyxvåning i centrala Paris, sedan hustrun lämnat honom och barnen flyttat hemifrån. Han går genom tillvaron i en drogad dimma av sömnpiller och inser att det inte är värt något att ha en avundsvärd karriär och mängder av pengar om man inte har kärlek.

På gruppmötena lär de sakta känna varann. När saker ställs på sin spets visar det sig att deras sköra vänskap är det som får livet att vända för många av dem.

Mitt omdöme: En varm och fin bok, som verkligen tilltalade mig. Jag sover själv dåligt på nätterna - har gjort det i hela mitt liv - och känner igen mig i en hel del av det som beskrivs. Sekwa är duktiga på att hitta romaner som känns lite feelgood-aktiga utan att vara för söta och utan att blanda in för mycket romantik. Det här är ännu en sån lyckträff!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar