söndag 14 februari 2016

Pretty monsters



Bokens titel: Pretty monsters
Författare: Kelly Link
Förlag: Canongate Books, 2010
Antal sidor: 389

Är det någon mer än jag som minns "Twilight zone" som gick på teve? Små rysare med en rolig twist, väldigt korta var de, som ofta innehöll något lite läskigt och lite övernaturligt. "Pretty monsters" balanserar också på den där gränsen mellan vakenhet och sömn, mellan verklighet och dröm.

Ruskiga saker som en ung man som gräver upp sin nyligen begravda flickvän, en scoutresa där man möter ett monster om natten, en märklig väska som innehåller olika saker (och världar) beroende på hur man öppnar den. Det här är en udda samling noveller om monster, spöken och övernaturliga händelser. En annorlunda bok med ett fint språk och framför allt otroligt fantasifulla spökhistorier.

Just denna köpte jag på engelska och texterna är så lättlästa så boken kan med fördel sättas i händerna på en tonåring som behöver öva upp sin engelska läsförståelse. Jag har ett inbundet ex men det verkar inte säljas längre, utan nu får man hålla till godo med häftade upplagor på svenska eller engelska.

Håller för att läsas om igen! Det är inte många böcker jag säger så om.


Omdöme: Mysrysliga och lite drömska spökhistorier, passar för tonåringar och vuxna. Jag älskar de myllrande världar som Kelly Link målar upp! Det är skruvade sagor mixade med skräck.

P.S. Observera att hela inlagan är upp-och-ner när man öppnar boken och att alla sidorna är svarta i kanterna. Sånt tycker jag är extra kul, när man tänker på bokens helhetsintryck.

Länk till boken på Adlibris: SVENSK del 1 och SVENSK del 2 och ENGELSK

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar