torsdag 25 februari 2016

"Staden sover" är fulast i mannaminne

Jag beställde en bunt gamla deckare (förhoppningsvis inte mossiga!) från en privat säljare på Bokbörsen. Härligt! Varierande kvalitet på böckerna som kom fram igår, men sånt får man ju räkna med. Jag bryr mig inte.



Fulast alla kategorier - ja, faktiskt fulast i mannaminne! - var Maria Langs bok "Staden sover". Så horribel så jag nästan började skratta!

1. Bilderna är suddiga, oranga och fula.

2. Den översta bilden föreställer en extremt gammal teve (vilket de inte kunde rå för år 1973!) som visar ett program med Lennart Hyland (ingår tydligen i intrigen, vad jag kan förstå av baksidestexten) och ett människohuvud bakifrån.
Mellersta bilden visar hur någon kommer med en jättelik kondom framför teven. Nej, förresten, det är nog en plastpåse med luft, bara misstänkt lik något extra-extra-large preventivmedel...
Understa bilden visar hur någon tuppat av framför teven (alternativt tillber Hyland).
Sjukt fult.

3. Typsnittet är så snirkligt så det kunde passa på ett prinsessbröllop. Texten på ryggen är snudd på oläslig om man ställt boken upprätt i en bokhylla.

Jaha, vad tror ni händer när jag sliter av omslagspappret? Det här:


Ett superfint mönster på den inbundna boken! Jag blev verkligen glatt överraskad och förpassade skyddsomslaget till papperskorgen - den här boken ser riktigt snygg ut i bokhyllan, trots allt.

4 kommentarer:

  1. Ja det var verkligen ett anskrämligt omslag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt många inbundna böcker har dessutom fina reliefer och annat som man går miste om, om man inte ens tittar under skyddsomslaget.

      Radera
  2. "någon kommer med en jättelik kondom framför teven" fick mig att skratta högt!

    SvaraRadera