tisdag 10 mars 2020

Vuxna människor


Bokens titel: Vuxna människor
Författare: Marie Aubert
Uppläsare: Lo Kauppi
Originalets titel: Voksne mennesker
Översättare: Cilla Naumann
Förlag: Bonnier Audio
Antal minuter: 3 tim 27 min

Jag utnämner Exil Designs omslag till 2020 års snyggaste. Det är fantastiskt! Otroligt fint att se på och extra fyndigt när man väl har läst boken.

Jag utnämner Lo Kauppi till min nya älskling bland ljudboksuppläsarna. Hon är briljant! Hennes röst följer så fint allt som sker i boken, höjs och sänks, viskar och fräser, är glad och ledsen. Tydlig och inte teatralisk. Hon läser som man pratar.

Min plan var att ha den här kortromanen som mitt val när bokklubben träffas. Det baserade jag enbart på det snygga omslaget och att det lät kul med en familj som träffas i en sommarstuga och gör upp på Norénskt vis. Alltid smaskigt med syskonbråk och dumma föräldrar och idioter till ingifta!

Nu är ju inte "Vuxna människor" alls som jag trodde.

Det är inte en "Festen", där folk beter sig som svin mot varann. Tvärtom vill man varandra väl men det blir väldigt tokigt i alla fall. De båda systrarna som det hela kretsar kring är nyss fyllda 40 (huvudpersonen Ida) och strax under (lillasyster Marthe). Mycket i deras liv handlar om barnlöshet - ingen av dem är mamma än - och en trygg kärlek i livet. Hur svårt kan det vara att träffa den rätte? Systrarnas mamma kommer till sommarparadiset med sin nye man som lägger sig i alldeles för mycket. Och Ida själv trasslar till det för sig alldeles enormt. Hon är expert på att göra sig själv illa med sina ogenomtänkta val.

Slutligen utnämner jag "Vuxna människor" till en av de bästa romanerna jag läst på väldigt länge. Då ska man veta att jag har inte ens en syster! Och jag hade både man och flera barn innan jag fyllde fyrtio, så mitt liv är inte likt Idas alls. Ändå känner jag en samhörighet med henne och den familj som både älskar henne och gör henne illa. Läs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar