fredag 11 mars 2016

Män förklarar saker för mig

Serien är ritad av Frida Malmgren och jag hittade den på Lundagård.


Bokens titel: Män förklarar saker för mig
Författare: Rebecca Solnit
Originalets titel: Men Explain Things to Me
Översättare: Helena Hansson
Förlag: Daidalos, 2015
Antal sidor: 203

Om man kallar sig själv feminist och köper sig en bok som sägs ha feministisk kult- och klassikerstatus, då måste man ju nästan med automatik höja den till skyarna. Något annat är snudd på förräderi.

Men "Män förklarar saker för mig" är inte riktigt vad jag hade föreställt mig och även om jag gillar boken så tycker jag att titeln är lite missvisande.

Den handlar om män som våldtar, slår ihjäl, misshandlar eller utövar totalt dominerande makt över kvinnor. Kända fall som den vita manliga medelålders IMF-chefens (påstådda) våldtäkt på den svarta kvinnliga unga hotellstäderskan eller den vedervärdiga gruppvåldtäkten på en ung indisk kvinna som slutade med att hon dog av inre skador.

Jag som hade trott att den bokstavligt talat skulle handla om hur män tenderar att förklara saker för mig som jag redan vet, med den där äckliga självsäkerheten som är svår att sätta fingret på men som på något vis förminskar kvinnors erfarenheter och kunskaper - även då vi kanske är experter inom området.

En utmärkt recension i SydSvenskan, skriven av Anna Hellsten, belyser just detta. Jag skrev denna recension först och googlade sedan lite för att se hur andra hade formulerat sig. Till min stora glädje hittade jag en människa som tänkt precis samma sak: alla vardagsscenarier där man plattas till, förlöjligas, inte lyssnas på eller respekteras hade varit givande att läsa om.

Omdöme: Egentligen är ingenting nytt för mig av det hon skriver, men Solnit har ett mycket engagerande sätt att formulera sig och boken är klart läsvärd. Däremot kan jag inte påstå att jag fått ett gäng vassa argument att slita fram i rätt ögonblick, när jag själv blir utsatt för "mansplaining".


Länk till boken på Adlibris: POCKET (mitt ex är inbundet men boken verkar bara säljas som pocket nu)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar