söndag 13 mars 2016

Mystiska Maria Lang


Dagmar Lange. Foto: Jarl Ekenryd, TT.

Peter Ekström skriver intressant  i Kulturdelen om Dagmar Lange och hennes många deckare. Var hon så mystisk, så ultrafeministisk, så rebelliskt lesbisk och så framgångsrik som hon (och andra) ville få det att framstå som? Och varför älskade de kvinnliga läsarna henne, medan de manliga recensenterna bara fnös åt hennes böcker?

Googlade egentligen på om det finns någon avhandling som visar om Dagmar Lange verkligen skrev alla dessa böcker själv eller om någon annan hoppade in och skrev de sista decennierna i hennes liv. Hittade inget sådant, men däremot Peter Ekströms artikel som sa mycket annat. Riktigt läsvärt, tyckte jag.

Ett ganska sorgligt livsöde, för övrigt. Ratad av kritikerna. Alkoholiserad, undernärd, skuldsatt, fattig och ensam. Livet var inte alldeles snällt mot Dagmar Lange, vad det verkar... I andra artiklar har jag läst att hon betedde sig som en diva, körde med folk, utnyttjade dem, avfärdade alla som inte gjorde exakt som hon sa, att hon var självupptagen och excentrisk. Blir rätt nyfiken på hurdan hon var som person - men alla som levde med henne eller arbetade tillsammans med henne är nu döda, så några förstahandsuppgifter och -vittnesmål lär vi inte få.

7 kommentarer:

  1. Men kom det inte ut en biografi/monografi över Lang för bara några år sedan? Fast jag har kanske drömt det.
    Varför Lang var populär bland kvinnliga läsare tror jag delvis beror på att hon skildrar ett ganska trevligt äktenskap där kvinnan får ta och ges plats, att hon leker med litterära förebilder (både i citat- och, ibland, intrigform) på ett sätt som får läsaren att känna sig bildad eller bli bildad, samt att hennes miljöbeskrivningar är så härliga. Mycket mer behövs ju inte. Se bara dagens deckare, som jobbar utifrån liknande mall, men där bildningen inte längre är litterär utan medicinsk. Eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst biografin men det var just den jag syftade på, för i tidningarnas recensioner har jag läst att den inte var så uttömmande som man kunnat önska.

      Radera
  2. Svar
    1. Jag blev väldigt nyfiken på hennes liv efter att ha läst om hur hon beställde mat från Operabaren (tror jag) med taxi till något ställe där hon hade fest och drack whiskey till fyra på morgonen...

      Radera
  3. Jag har läst Maria Lang som ung och gillade verkligen hennes deckare, men har tyvärr ingen take ang författaren. Skulle gärna läsa hennes biografi. När jag läste om Almi Graan i dem så trodde jag att det var så hon var själv, men det kanske bara är en romantiserad bild.

    SvaraRadera
  4. Jag har läst Maria Lang som ung och gillade verkligen hennes deckare, men har tyvärr ingen take ang författaren. Skulle gärna läsa hennes biografi. När jag läste om Almi Graan i dem så trodde jag att det var så hon var själv, men det kanske bara är en romantiserad bild.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick intrycket att Almi Graan är just en romantiserad bild, för enligt biografin (det utdrag jag läste) så var Maria Lang själv överförtjust över att figurera i sina egna böcker och på det sättet. Överhuvudtaget verkar hon ha varit mycket egocentrisk.

      Radera