söndag 27 mars 2016

Påskspecial: Påskdagens friskluftsfanatism


Det här är väl dagen då man ska åka till sitt landställe för att samla ihop en stor hög med ris och skräp att elda upp lagom till valborg, ta hand om takpannorna som rasat ner under vinterns stormar eller något annat uppfriskande utomhusarbete.

Eller påta i sin lilla radhusträdgård, kratta löv och gräva upp gamla rabatter. Eller plantera ut blommor i balkonglådan, om man bor i lägenhet, eller ta en uppfriskande promenad för att gottgöra för allt snask man tryck i sig de senaste dagarna.

Eller fixa med båten, det verkar många göra. Överhuvudtaget tycks de flesta jag känner ägna påskdagen åt familj och släkt - nästan alltid utomhus i friskt bitande vårvindar.

Jag har inga bra boktips för en sån dag. Äger knappt en enda bok om trädgårdsskötsel eller utomhusaktiviteter. Däremot ägnar jag mig gärna åt sånt!

Just idag tar jag det lugnt och läser Fredrik Backmans "Britt-Marie var här". Har hunnit åtta kapitel och gillar den inget vidare, men den känns rätt lagom för min sinnesstämning för närvarande.



6 kommentarer:

  1. Vi läste den i en av mina bokcirklar nu i vintras men jag gillade inte den alls. Inte min typ av genre det där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då måste jag gå in och kolla om du har skrivit något om den! Kan vara kul att se hur andra uppfattar de böcker man just läser.
      Jag tycker egentligen att Backman är mycket träffsäker i sina beskrivningar (när han bloggar) och en god iakttagare (det märks i detaljerna), men hans dialoger är under all kritik. INGEN pratar sådär! Det är så orealistiskt så jag blir provocerad.
      "-Saluför ni bikarbonat i den här butiken? Det får ni förstå, att man måste göra." Och huvudpersonen som yttrar sånt är alltså 63 år, inte 263 år...

      Radera
  2. Alldeles för babblig och för slisksentimental för min smak... och så blev jag jättearg när huvudpersonen börjar mata hundar med choklad, det får man inte göra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har för mig att du skrev det om "Min mormor hälsar och säger förlåt", där Britt-Marie och hennes skitstövel till make - Kent - var två av figurerna i hyreshuset där historien utspelade sig. Britt-Marie har INTE vunnit på att få en egen historia; snarare verkar hon utvecklingsstörd än bara en allmänt sur tant. Hon missförstår exakt allt, frågar om hela tiden och beter sig om hon bott i ett annat universum där man tydligen tycker det är heeeeelt okej att ta med sig rå lax till Arbetsförmedlingen efter kontorstid och kräva att få laga till den i personalköket...

      Radera
  3. Vad trevligt att läsa att det inte bara är jag som inte gillar Backmans romaner. Jag har blivit rekommenderad att läsa honom av allt möjligt löst folk och försökte med "Min mormor.." men nej, det gick bara inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är uppenbarligen rätt många... Jag följde hans blogg på Café långt innan han gav ut "En man som heter Ove" och tyckte att han var lysande i sina krönikor. Att skriva en hel roman är en annan sak.

      Radera