måndag 14 mars 2016

Tematrio: Fint från Japan

Tematrion hos Lyrans Noblesser handlar denna vecka  om "tre kulturella yttringar från Asien: litteratur, musik, dans, konst". Jag har personligen haft en hel del kontakt med Japan och dess kultur, så jag stannar i det landet och struntar i resten av Asien.

1. Jag har alltid varit fascinerad av haiku och faktiskt även skrivit en del själv. Om jag ska tipsa om några svenska författare som skrivit haiku får det bli Tomas Tranströmer och Sonja Åkesson, men det finns många andra som kanske är okända men väl så duktiga. Haiku följer bestämda former, inte bara i form av antal stavelser och antal rader - utan även i upplägg och innehåll.


Bilden har jag lånat från danderydskonsthall.wordpress.com

2. En annan sak som ligger nära mitt arbete som grafisk formgivare är kalligrafi, den mästerliga konsten att texta vackert. Nuförtiden är det många som inte ens kan skriva snyggt med en vanlig penna, än mindre med tusch och pensel... En begåvad kalligraf är Annika Rücker som jag träffat flera gånger genom mitt jobb och beundrat på distans; det är hon som gör nobelpristagarnas diplom.

3. Sedan skulle jag väl kunna nämna no-teater och Haruki Murakami eller teceremonier. Men jag väljer istället att lyfta fram en alldeles underbar film som ni inte får missa: Totoro! Den är inte alls bara för barn, om ni nu trodde det. Länk till Wikipedias text om Min granne Totoro för alla som missat denna fina film.





22 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jättefin film som passar hela familjen.

      Radera
  2. Filmen låter intressant! Tack för tips!

    SvaraRadera
  3. Totoro är så fin. Jag köpte filmen så att jag kan se den när jag vill. kalligrafi är också fint

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har också den. Till och med min mamma lånade hem den för att kolla utan barnbarnen :-)

      Radera
  4. Väl utförd kalligrafi är verkligen vacker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Skönskrift har alltid fascinerat mig.

      Radera
  5. Tack för fina tips. Filmen måste jag verkligen kika närmare på. den verkar fin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och tänkvärd! Det finns många fina japanska filmer som väcker tankar och känslor - ofta om ensamhet, gemenskap, vänskap.

      Radera
  6. Kalligrafi är vackert. Och nu kommer jag på massor jag kunde ha tagit med i min tematrio :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja - och jag säger detsamma efter att ha läst DIN tematrio! Bollywood-filmer är väl ett perfekt exempel på asiatisk kultur.

      Radera
  7. Övade lite kalligrafi som yngre, tyckte det var riktigt kul. Skriva snyggt eller skriva för hand ö.h.t verkar bli alltmer åsidosatt. Allt lite synd kan man tycka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig, Åsa (och kommer på mig själv med att ofta hålla med dig när jag läser din blogg!). Jag hade en gammaldags stiftpenna och en flaska svart bläck när jag var tonåring och ung vuxen, älskade att skriva vackra inbjudningar med dem.
      Mina egna barn skriver som krattor. Man kan knappt tro att de ens lärt sig skrivstil eller ens att skriva för hand. Sorgligt!

      Radera
  8. Kalligrafi är fantastiskt, när folk kan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så vackert! Och så ohyggligt mycket svårare än det ser ut.

      Radera
  9. Fina kulturuttryck. Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag sett Min granne Totoro, men jag har sett Prinsessan Moronoke och Howls flygande slott (sv?) från samma filmbolag, det vet jag säkert!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mrs B, de två du nämner har jag inte sett men däremot Miyazakis mest berömda film "Spirited Away". Den är ganska ruggig och passar inte som småbarnsfilm. Mina barn tyckte den var lite skrämmande, själv satt jag som klistrad!

      Radera