måndag 30 juli 2018

Rätt signaler för en chiclit

Jag sitter i åskmuller, tryckande värme och klibbig luft och slösurfar på nätbokhandlarnas sidor för att se vad som ska komma ut i höst.

Inser att jag just sett samma bok - eller typ samma bok! - i fem olika upplagor intill varann. Vad är det här? Kollar lite noggrannare och ser:
  • Det är böcker som utkommit nu under 2018, helt nya alltså.
  • Det är böcker skrivna av kvinnor och sannolikt FÖR kvinnor (eller åtminstone förväntas dessa böcker mestadels köpas av kvinnor).
  • Det är skönlitterärt, lite feelgood, lite chiclit, lite trevlig trassliga-relationer-som-löser-sig-till-slut.
  • Det är lätt pastellfärgat och rart.
  • Det är en bortvänd kvinna på varenda en, varav flertalet dessutom vandrar ut ur bilden.
  • Det är inte en serie skriven av samma författare, utan helt olika romaner skrivna av helt olika människor och utgivna på olika förlag.
  • Det är väldigt snarlika kursiva typsnitt på samtliga omslag. Gaaaaah!
Jag har sorterat bort ett gäng andra böcker där omslagen också var söta och hade titlar i kursiv stil, behöll dessa för att de är så ruggigt lika varann så man lätt kan tro att de hänger ihop. 

Ett perfekt exempel på hur man nischar en bok för att sälja den till den tänkta målgruppen. Lätt att känna igen, när ögonen snabbt scannar av nyheter i såväl virtuella som verkliga bokhandlar.











2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Samtidigt: smart. Man kan lätt välja - till eller från - redan vid första anblicken.

      Radera