lördag 3 oktober 2015

Födda - berättelser om att föda


Bokens titel: Födda - berättelser om att föda
Författare: Klarin Gullström, Maria Gummesson, Susanne Hobohm, Nina Lekander, Eva X Moberg, Kajsa Olsson, Leif G. W. Persson, Susanna Román, Margareta Strömstedt, Ebba Witt-Brattström
Förlag: Månpocket efter en överenskommelse med Bokförlaget Bonnier Alba, 1996
Antal sidor: 157

När jag väntade ett av mina tre barn köpte jag denna bok och slukade den. Har läst om den efteråt också och tycker fortfarande att den håller. Det är korta texter om att föda barn och hur man själv blir förälder. En del poetiska, andra väldigt krassa, en del begrundande och andra bara konstaterande. Jag tyckte mycket om att läsa dem, för de handlade mer om känslorna än om det faktiska skeendet att föda barn.

Nuförtiden finns det ju massor av forum på nätet där man kan läsa anonyma människors förlossningsberättelser, och ovanpå det kryllar det av bloggar där mer eller mindre kända människor berättar i detalj hur det var för dem att föda barn. Men när jag väntade barn var det främst föräldratidningarna och böckerna om graviditet som förmedlade dessa historier, även om det började komma allt fler forum på nätet.

Jag frossade i dessa berättelser och tycker än i dag att de har en terapeutisk verkan. Just "Födda" går antagligen inte ens att få tag på, men jag skulle rekommendera den om någon hittar den på en loppis. Att känna igen sig i andra föderskor kan vara väldigt skönt, när man varit med om något så livsomvälvande, som inte alls bara är rosaskimrande och underbart utan skrämmande och nattsvart också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar