torsdag 8 oktober 2015

Vad händer när det tänder?


Bokens titel: Vad händer när det tänder? Om förälskelse, kärlek, samliv.
Författare: Sören Buus Jensen
Originalets titel: Fyr og flamme - og hvad så?
Översättare: Margareta Edgardh
Förlag: Månpocket efter en överenskommelse med Bokförlaget Prisma, 1991
Antal sidor: 192

Omslaget är så fult så jag skulle skämmas för att synas med denna bok. Två oskarpa, gultonade, gryniga bilder av köttiga läppar. Boken handlar inte det minsta om kyssar, som man skulle kunna tro, utan om långa förhållanden.

Sören Buus Jensen är sexualrådgivare och psykiater. "Vad händer när det tänder?" innehåller massvis med övningar, där man ska få större förståelse för varandra. Den innehåller även mängder av litteraturreferenser - så många att det känns som att författaren inte tror att vi kan fästa någon vikt vid hans idéer om han inte berättar hur otroligt många forskningsrapporter han läst.

Jag bläddrar i boken och häpnar över att jag ens köpt den en gång i tiden.
"Övning: Välj en av följande fyra sjukdomar: diabetes, blodpropp i hjärtat, cancer i underlivet och en tarmsjukdom som medför att avföringen samlas i en påse på magen. Föreställ dig nu i fantasin att du har fått denna sjukdom och försök leva dig in i följande: Hur skulle det påverka mitt liv sådant det ser ut idag, mitt arbetsliv, mitt familjeliv, min parrelation, mitt sexualliv och min självbild? Sitt tillsammans med slutna ögon och gå var för sig igenom övningen. Berätta sedan i jagform hur ni tror att det skulle vara."

Man får också lära sig "Masters och Johnsons klämteknik", den får ni googla på för jag tänker inte recensera den. Eller skapa en "lustkalender" som man ska bära med sig fysiskt i en vecka ("i väskan eller innerfickan") och göra ständiga anteckningar i: datum, klockslag, plats då man kände lust samt vad man upplevde vid tillfället, vad man tänkte och vad man gjorde. Sedan ska man jämföra och prata ihop sig med sin partner.

Omdöme: Som konkret självhjälpsbok är den kanske bra men den passar inte mig och har aldrig gjort det att döma av hur dammig den är. Åker i soptunnan. Jag vill inte se det fula omslaget eller läsa meningar som "Mansmyterna är ibland hårda mot männen. Kvinnomyterna är mindre skoningslösa. Det kan vara bra att se efter hur de båda parterna bidrar till myternas bevarande generellt. I realiteten härrör myterna kanske från barnkammaren."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar