lördag 10 oktober 2015

Mörkt rum


Bokens titel: Mörkt rum
Författare: Minette Walters
Originalets titel: The Dark Room
Översättare: Elisabeth Helms och Manni Kössler
Förlag: Albert Bonniers Förlag, 1998

Nu är det väldigt länge sedan jag läste de fyra första böckerna av Minette Walters, men det räcker med att jag läser på baksidan av dem så kommer händelserna fram i minnet.

Här minns jag tydligt precis det som sägs om "Mörkt rum", nämligen att huvudpersonen Jinx (bara det namnet!) vaknar upp på en klinik där hon är inlagd sedan hon försökt ta sitt liv. Hon är rik och framgångsrik - men tydligen är hon också en mördare, för i närheten av det ställe där man hittade henne finner man också två lik...

Intressant om man kan vara säker på att man inte är mördare när man har total minnesförlust. Hur kan man veta de? Kan man lita på sin moral och att man inte VILL vara mördare, för att envist kunna hävda att man aldrig skulle kunna döda någon?

Den här boken var lite mer av en vanlig deckare och mindre av det där karaktäristiska psykologiserandet som Minette Walters och Elisabeth George ägnar sig åt i sina deckare. Jag gillade "Mörkt rum" men tröttnade nog på upplägget när jag inte tyckte att denna bok höll samma kvalitet som de tre tidigare, eftersom jag inte köpt en enda av Walters senare böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar