fredag 5 oktober 2018

Ett hållbart liv


Bokens titel: Naturskyddsföreningens guide till ett hållbart liv
Författare: Johanna Stål m.fl.
Illustratör: Nadia Nörbom
Förlag: Bonnier Fakta, 2018
Antal sidor: 218

Jag vill gärna stödja Naturskyddsföreningen och därför köpte jag deras nyutkomna årsbok när jag såg att de annonserade om den. Fina illustrationer och 365 tips på hur man kan leva mer miljövänligt och hållbart i vardagen. Värt pengarna!

Boken är otroligt lättläst. Luftig layout, enkelt språk. Uppdelad i kapitel som "Barnen", "Resorna" och "Affären", där man i korta stycken (numrerade från 1 till totalt 365) får lära sig alla möjliga knep för att vara rädd om vår natur och miljö.

Illustrationerna är underbara, skickliga och genomtänkta: det är en morfar som steker pannkakor till barnbarnen (föreställer jag mig), en inte-så-pinnsmal mamma med tatueringar som bär sitt lilla barn i bärsjal, en lätt mörkhyad kvinna som hurtfriskt vandrar med stavar och tung packning (brukar annars illustreras av personer med väldigt "nordiskt" utseende så fort det handlar om att gå på tur, fjällvandra eller knata Upplandsleden...), en kvinna som läser innehållsförteckningen på en schampoflaska - inte ett dugg konstigt om det inte vore så udda att hon har svart sjal på huvudet, lappade jeans och träskor (!).


Texterna blir ju som man kan förvänta sig i en sån här bok. Några av oss har hunnit långt i miljötänket och då kan uppmaningar som "ta med dig en kasse när du handlar" eller att man ska samåka i bilen vara så mycket grundkurs att man bara suckar djupt. Å andra sidan vet jag inte hur man ska kunna ge ut en bok om hållbar vardag utan att nämna sånt här - det vore ju direkt fel! - så det är väl bara att skumma förbi istället för att reta sig på det.

En del texter är också av den klämkäcka sorten som uppmanar till aktivism, att ha vegetariska middagar där man bjuder in kreti och pleti från grannskapet eller att barn minsann mår bra av att vara ute i skogen. Jag har lite svårt för det, men åter igen kan jag inte se hur man skulle kunna undvika såna tips om man verkligen vill skriva en matnyttig bok med tips.

Det finns förstås mycket som är bra och lärorikt också. Huvudsaken är ändå: boken ger inspiration!

På insidan av pärmen finns en (tryckt) etikett där man uppmanas lämna vidare boken, så att den återbrukas (detta populära ord!). Gillar idén och kanske kommer jag faktiskt att ge vidare "Ett hållbart liv" till någon behövande.



Länk till boken på Naturskyddsföreningen: INBUNDEN.

4 kommentarer:

  1. gjutjärn är bra, en ska kunna sköta den också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har bytt ut samtliga teflonpannor de senaste åren. Inte billigt, men å andra sidan lär de nya pannorna och grytorna hålla resten av mitt liv.

      Radera
  2. Funderar på den här som en julklapp åt en vän!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt! Den är MYCKET snyggare i verkligheten än på bild. Fint papper, snyggt inbunden, känns verkligen som en kvalitetsbok!

      Radera