måndag 15 oktober 2018

Hur hinner du blogga, Bokslukaren?


Jag har fått ännu ett svar från en bloggare, denna gång BOKSLUKAREN. Hon har brottats med många av de frågor jag själv har.

Skriver du ensam eller tillsammans med andra i något bloggkollektiv?
Jag skriver ensam och tycker att det känns skönt trots att det blir mycket mer jobb. Jag vill dock försöka utveckla någon form av samarbete med andra bokbloggare och BookTubers då det kan bli ensamt att sitta själv på rummet. Ett samarbete kan också vara bra när inspirationen tryter för att man kan inspirera andra.

Har du en plan för hur ofta du ska skriva på bokbloggen - och lyckas du uppnå det målet?
Mitt mål är att det ska publiceras ett inlägg varje dag på bloggen och en video varje vecka på min BookTube-kanal. 

Bloggen brukar det oftast gå att hålla ganska bra. BookTube har däremot gått lite sämre att hålla och nu är det länge sedan något kom upp. Just nu har jag lagt fokuset på planeringen till min kanal och försöker fräscha upp den lite, men planerar att nästa video ska komma snart.

Fyller du ut med stafettutmaningar, tävlingar, enkäter osv - eller fokuserar du på recensioner och tyckanden om böcker?
Eftersom jag publicerar ett inlägg varje dag så finns det inte i min värld att bara publicera recensioner. Sedan jag började lyssna på ljudböcker har det dock blivit lite fler recensioner, då jag hinner med fler böcker när jag kan lyssna på bussen.

Mitt problem har emellertid varit att jag inte tycker att tags och liknande saker är så intressant, så jag har lagt mycket av min tid de senaste åren på att hitta bokiga saker som jag vill blogga om på min blogg. Det är mycket bokomslag då jag tycker att det är roligt att diskutera och istället för att göra en tag så tar jag de frågor jag tycker är intressanta och låter den frågan bli ett eget inlägg.

Har du ett heltidsjobb eller något annat som tar mycket tid av din dag?
Jag går sista året på gymnasiet, så det och läxor tar mycket tid. Jag försöker att skriva alla mina inlägg under samma dag och sedan tidsinställa dem på bloggen. Det gör att jag känner mig mindre stressad över det under resten av veckan för att jag inte konstant behöver tänka på vad jag ska skriva för inlägg. Det gör det lättare att fokusera på annat när jag behöver.

En annan viktig grej som jag vet att jag är oerhört dålig på är att kombinera det på ett hälsosamt sätt då jag om jag har ont om tid sitter uppe halva natten istället för att bara släppa det och ha en veckas paus.

--

Jättekul att du ville vara med, Elin Bokslukaren! Men lova att vara lite mer rädd om dig själv - en bokblogg kan aldrig vara värd en natts sömn eller att gå omkring med stress i kroppen!

2 kommentarer:

  1. Det är verkligen intressant att läsa alla olika svar om det här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag med! Glad att så många har tagit sig tid att svara.

      Radera