söndag 4 januari 2015

En av oss sover


Bokens titel: En av oss sover
Författare: Josefine Klougart
Originalets titel: Én af os sover
Översättare: Johanne Lykke Holm
Förlag: Månpocket efter en överenskommelse med Albert Bonniers Förlag, 2014
Antal sidor: 224

Här kan man snacka om en haussad bok, överallt hyllas den och recensionerna är lysande. Redan när jag först läste om "En av oss sover" i DN för något år sedan så tänkte jag att den boken måste jag läsa! Den har nominerats till Nordiska Rådets Litteraturpris 2013 och jag har inte hört något annat än att den ska vara fantastisk.

"Danska Josefine Klougarts roman "En av oss sover" har bilder som slår upp och svider till i ögonen. Elisabeth Hjort har aldrig läst något så vackert om att göra slut. (---) Fantastiskt, är det. Jag har svårt att välja ut ett ord för detta." SvD:s recensent är fullständigt tagen och måste läsa boken om och om igen - se HÄR.

DN:s Maria Schottenius menar att det är en av årets bästa böcker och en mästerlig roman: "Även om inte Josefine Klougarts böcker alltid leder till priser, så leder de till hjärtat. Det kan man utläsa av recensionerna, som genomgående uttrycker ett andaktsfullt beröm. Jag förstår att det är lätt att falla in i en högtidlig stämning när man skriver om Josefine Klougart. Hon förhåller sig så starkt koncentererad till det hon beskriver. Långt från ironi eller komik. Utan skyddande distans. Men det är också det som gör hennes texter mäktiga i sitt nakna allvar." Se hennes recension HÄR.

Själv tänker jag: det är den sortens bok som man måste vara en driven läsare för att uppskatta. En person som plöjt igenom hyllmeter efter hyllmeter av poesi och skönlitteratur, analyserat, jämfört, kritiserat, ventilerat. Det här är långt ifrån lättsmält!

Som motvikt till de fullkomligt lyriska proffsrecensenterna - de duktiga, pålästa litteraturvetarna - så vill jag bara referera till de vanliga svenskar som beställer via nätbokhandlarna och skriver korta omdömen om den köpta boken. En Emma Svensson skriver: "Det mest bajsnödiga på länge. Som att författaren har lagt all sin kraft på att skriva fina ord och glömt bort att berätta något med dem. Jag får i alla fall inte ut mycket av det, mer än att det är någon som kanske är ledsen." Så kan man också tycka.

"En av oss sover" är vidunderligt vacker och väldigt konstig. Det är en berättelse som man måste våga läsa med helt öppna sinnen, inte försöka gissa vad som har hänt eller vem som just ringde eller vart de har rest eller vilket hus de är i. Man får inte ha bråttom och inte leta efter förklaringar.

Historien växer sakta fram och man får ta de små ledtrådar som ges. Tempus växlar, ibland i samma mening. Berättaren är både "hon" och "jag", ibland i samma stycke. Meningarna kan låta så här: "Vakna drömmar, idéer rätt och slätt, som river med sig allting som vågor tillbaka tillbaka, ansikten som tvättas bort, tvättas rena på mänsklighet."

Betyg: Väldigt vackert och egensinnigt, lite tålamodsprövande också.

Rekommenderas till: folk som gillar poetiska texter och djupsinniga tankar.

Snackis: Vet inte om det skulle vara så konstruktivt att diskutera - boken ska snarare liksom absorberas...

Länk till boken på Adlibris: INBUNDEN och POCKET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar