måndag 19 januari 2015

Sommarsquash tokolosh!


Bokens titel: Sommarsquash tokolosh!
Författare: Rachel Zadok
Originalets titel: Gem Squash Tokoloshe
Översättare: Karin Andrae
Förlag: Pocketförlaget efter en överenskommelse med Damm Förlag, 2008
Antal sidor: 259

Vissa böcker vinner på att ligga till sig och mogna. Den här boken - med den synnerligen märkliga titeln "Sommarsquash tokolosh!" - är en sådan.

Medan jag läste boken tyckte jag att den var lite konstig. Riktigt bra, men ändå lite konstig. Nu när det har gått mer än sex år sedan jag läste den kommer jag fortfarande ihåg den otroligt väl och minns den som en djupt gripande bok.

Rachel Zadok har ett lite annorlunda sätt att skriva; det är poetiskt och ofta luddigt. I synnerhet den halva av boken som skildras ur ett barns synvinkel är otydlig och saknar de bitar som kanske en vuxen skulle se och uppfatta. Skickligt gjort att inte lägga in för många pusselbitar och förtydliganden, när barnets värld blir lite lätt obegriplig för oss vuxna.

Romanen handlar om en sydafrikansk flicka, Faith, som växer upp på landsbygden. Det är 1980-tal, så detta är modern historiebeskrivning, skulle man kunna säga. Nära i tiden (för mig!) men ändå redan trettio år tillbaka. Faith har en mamma som odlar grönsaker att sälja på marknaden och en pappa som är handelsresande. Faith älskar sin gård på landet, sina föräldrar och tjänstefolket, men hon är rädd för tokoloshen som bor i deras källare och alla de andra trollen, älvorna och andarna som gården befolkas av.

En upprivande händelse förändrar hela hennes värld: fadern bedrar modern, denna skaffar sig en älskare - och en barnflicka skjuts ihjäl. Mamman blir djupt deprimerad och verklighetsfrånvänd.

Som vuxen kommer alla hemska minnen ifatt Faith när mamman dör. Hon bestämmer sig för att göra upp med det förflutna och resa hem igen för att få ett avslut på historien.

Omslaget: Tramsigt och det förminskar själva berättelsen, tycker jag. Såpbubblor i en roman om misshandel, psykisk ohälsa, dråp och ett utsatt barn?! Det engelska omslaget ser ut så här (observera att älvorna har afrokrull - så himla härligt tycker jag! - jämfört med det svenska omslaget där älvan är vit med långt, rakt hår):



Betyg: En mycket vacker och gripande och lite udda historia.

Rekommenderas till: alla som gillar berättelser om maskrosbarn eller vill läsa mer om Sydafrika, kanske.

Snackis: Jag tror att det här är en bra snackis.

Länk till boken på Adlibris: POCKET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar