lördag 10 januari 2015

Legenden om Sally Jones


Bokens titel: Legenden om Sally Jones
Författare och illustratör: Jakob Wegelius
Förlag: Bonnier Carlsen, 2008
Antal sidor: 108

Jag bläddrar andäktigt i "Legenden om Sally Jones", läser sidorna mycket långsammare än jag behöver, tittar noga på varenda illustration och hoppas att boken på så sätt räcker lite längre.

"Legenden om Sally Jones" sorteras in bland barnböckerna, om man tittar på Adlibris och Bokus, där de menar att man bör vara 9-12 år för att uppskatta den. Jag gav bort den i present till mitt då 12-åriga barn som uppskattade den mycket. Därmed inte sagt att det här är en barn- och ungdomsbok, inte alls. Jag skulle snarare säga att den tilltalar alla åldrar.

Jakob Wegelius tecknar makalöst fint en historia om en gorillaunges vedermödor på resor över hela jordklotet. Apan, Sally Jones, får vara med om många äventyr och ser mängder av länder men en stor del av hennes liv är faktiskt lidande och sorg. Det är långt ifrån en glad och rolig barnbok.

Själv är jag ju svag för de där små detaljerna. Det är väl är en sorts arbetsskada; exempelvis älskar jag typsnittet som jag misstänker att författaren själv har gjort (det heter nämligen Jakob4!). Otroligt snyggt och passande! Likaså det högsmala formatet, det tilltalar mig mycket. Och de underbara illustrationerna som alltid fyller en hel sida - där faller jag pladask för de fina och genomtänkta ramarna runt varje teckning.


Överhuvudtaget märker jag att det jag främst uppskattar är det rent grafiska: omslaget, formatet, typsnittet, illustrationerna, ramarna. Historien som sådan är förvisso klurig och bra, men den är lite barnslig för en vuxen (och jag har ingen unge som jag kan högläsa för längre). Det är Jakob Wegelius som står för såväl text som illustrationer och formgivning - en riktig multikonstnär, i mina ögon.


Det finns bara en enda invändning från min sida: jag får ibland en känsla av "Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige" eller "Pojken och tigern". (Ni som inte har barn som gått i skolan under 1990-talet vet förhoppningsvis inte vad jag pratar om. Tro mig, ni har inte gått miste om något - bara Sveriges sämsta och mest ökentråkiga lärobok. När man har plågat sig igenom "Pojken och tigern" med tre barn under tre långa läsår så vill man aldrig mer se den.) Det är nämligen en hel del kartor, ortsnamn, länder och förflyttningar som beskrivs på ett sätt som får mig att undra om författaren med avsikt vill lära läsarna geografi på kuppen.

Betyg: Alldeles underbar!

Rekommenderas till: målgruppen är nog alla åldrar men främst till folk som gillar tecknat, serier, illustrerade romaner och en gammaldags äventyrshistoria.

Snackis: Kanske inte.

Länk till boken på Adlibris: KARTONNAGE.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar