måndag 26 januari 2015

Främlingen i huset


Bokens titel: Främlingen i huset
Författare: Sarah Waters
Originalets titel: The Little Stranger
Översättare: Ylva Mörk
Förlag: Natur och Kultur, 2010
Antal sidor: 523

På något vis känner jag på mig att jag borde säga att det här är en trevlig och underhållande bok, för att därefter dämpa min iver litegrann. Jag vet inte, men jag misstänker att det här är den sortens bok som man kanske inte ska vara helt lyrisk över för det är ingen tung eller nyskapade litteratur. Men den är så himla härlig!

Intrigen är som upplagd för en underbar film. Det är någon gång under 1940-talet, England är trött och härjat efter världskriget. En landsortsdoktor förälskar sig i ett hus - en ståtlig herrgård omgiven av en enorm trädgård - och kanske även i dess ägarinna.

Doktor Faraday är fattig och han vill till varje pris bli ägare till huset, men hur ska det gå till? Hundreds Hall har i århundraden varit ett berömt georgianskt gods och släkten som äger det har alltid haft en stor förmögenhet (som det dock har gnagts på så länge så av den finns inte mycket kvar).

Doktorn är dock en listig typ, det dröjer inte länge förrän han förlovar sig med husets ägarinna. Då först blir han varse allt som utspelar sig där inne i herrgården. Trädgårdarna förfaller, murarna vittrar sönder, många rum är igenbommade för att spara värmen och möblerna är både slitna och dammiga. Släkten som bor där verkar bära på sorg och svåra hemligheter.

Boken är full av mystik och övernaturliga händelser, beskrivna med ett gammalmodigt språk. Waters är otroligt skicklig på att få en att tro att boken är gammal, skriven då detta utspelade sig under andra världskriget.

För mig (som är måttligt förtjust i ockultism, andeväsen och spökerier...) är bokens stora behållning beskrivningen av klasskillnaderna mellan herrskap och tjänstefolk, doktorn och arbetarna, överklassdamerna och pigorna. Om viljan att kämpa sig upp och få makt och pengar.

Boken sög tag i mig så jag hade svårt att lägga den ifrån mig! Det är en rejält tjock bok men det märker man knappt...

Betyg: Sträckläsningsbok med en stor känsla för tidsandan och språket.

Rekommenderas till: alla som vill sjunka in i en "god bok".

Snackis: Det finns underlag för diskussioner, i de motsättningar som råder mellan huvudpersonerna.

Länk till boken på Adlibris: INBUNDEN och POCKET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar