måndag 26 januari 2015

Tematrio: Transporter

Ny vecka, tiden går för fort just nu... Lyrans Noblesser har inlett veckan med att hitta på ett nytt tema för bokbloggarnas Tematrio. Denna gång är det transporter!




Om att flyga: Månen tur och retur (Tintin) av Hergé
Professor Kalkyl bygger en rymdraket. Journalisten Tintin, sjökapten Haddock och den lille terriern Milou bjuds in att delta i färden (i helt underbara specialdräkter!). Förberedelserna är noggranna, men vännerna har inte räknat med skumma skurkar som spionerar och saboterar... Avfärden blir brådstörtad, landningen på månen lyckas dock och det är en rafflande historia innan alla kommer ner på jorden igen. Frågan är bara om de ska överleva utan syrgasmaskerna?


Om att segla: Mäktig mans kvinna av Catharina Ingelman-Sundberg
Prinsessan Ingegerd från Sigtuna gifts bort med en okänd man i Rus (Ryssland), som en sorts gåva för att knyta vänskapsband mellan länder och konungar. Det är en del vikingaromantik (tänk: fotsida kläder av vadmal, hår i tjocka flätor, rejäla karlar som super sig plakata) men också väldigt intressant om man gillar kvinnohistoria.


Om att åka motorfordon: Jakten på svenskheten av Qaisar Mahmood
Mahmood tillryggalägger 900 mil på sin motorcykel, kors och tvärs genom Sverige. Han besöker landsbygd, avfolkade byhålor, levande småstäder och myllrande storstäder i jakten på svenskheten. Vad gör oss till svenskar? Vad förenar oss sinsemellan - och vad skiljer oss från andra folkslag? Mycket intressant bok.

//Joelinda



8 kommentarer:

  1. Tintin ja han har väl en hel del fordon i sina serier, åker båt en hel del och flyg.
    De andra böckerna är jag inte så bekant med.

    SvaraRadera
  2. jag höll också en bok om astronauter i handen :)

    SvaraRadera
  3. Tintin har jag säkert läst nån gång för länge sen, min yngre bror hade massor av Tintin hemma.De andra känner jag inte till

    SvaraRadera
  4. Å Tintin, han får vara med alldeles för sällan i tematrion. Jag tror han och Milou har åkt varenda transportmedel som finns.

    SvaraRadera
  5. Jättebra exempel och kul att du tog med Tintin. Om honom har man läst i sin ungdom.

    SvaraRadera
  6. Fin trio! Jag blev väldigt nyfiken på den sista, så den får jag ta och kolla upp! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  7. Den sista känns som en bok för mig, tack för tips! En variant av Tintins raket har vi målat på sonens vägg när han ville ha ett rymdrum!

    SvaraRadera