lördag 17 januari 2015

Svårt att recensera favoritböckerna

Jag håller på att tömma bokhyllan på vår övervåning. Alla böckerna ska packas ner i kartonger och invänta att vi har råd att låta en snickare bygga en riktigt rejäl, platsbyggd bokhylla speciellt för det fina allrummet vi har där.


Och om vi inte får råd inom rimlig tid (känns så nu...) så får jag väl köpa något på IKEA och försöka pussla ihop det så att det ser specialanpassat för rummet.

Jag tänkte att jag skulle passa på att skriva små recensioner av böckerna som står där, innan de hamnar i kartongerna. Det är därför det dyker upp allehanda gamla gulnade pocketböcker i den här bloggen. Oftast finns de trots allt att få tag på och då tycker jag att man kan puffa för dem. Det är inte bara nyutgivna böcker som förtjänar att läsas!

Men vad mycket svårare det är att skriva om favoriterna än om hatobjekten eller alla de där "lagom" bra böckerna...

Jag inser att om jag skulle plocka ut en hög med pocketböcker och recensera dem så skulle sannolikt många av dem beskrivas med superlativer - för det är många av favoriterna som står kvar i bokhyllan. Jag drar mig för att recensera dem för jag tänker att jag lätt sveps med och låter helt onyanserad; allt är så fantastiskt välskrivet och spännande och engagerande.

Tur att jag fortfarande har några högst ordinära böcker kvar! Men nu ska jag försöka ge mig i kast med att skriva om alla de där böckerna jag verkligen älskar och som har betytt mycket för mig.
//Joelinda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar