söndag 17 april 2016

ABC-morden


Bokens titel: ABC-morden
Författare: Agatha Christie
Originalets titel: The ABC Murders
Översättare: Einar Thermaenius
Förlag: Aldus, 1974

Jag köpte boken begagnad, delvis av den fåniga anledningen att den passade in i min serie Christie-deckare med omslag av Per Åhlin. Efter att ha gäspat mig igenom boken under några kvällar, kan jag bara konstatera att den aldrig hade getts ut om inte det var självaste deckardrottningen som hade författat den.

Suck. Långsam, tråkig, ointressanta karaktärer, noll action överhuvudtaget - och åtskilliga av de lösa trådarna spinns inte vidare på. Hercule Poirot är inte min favorit och här har han sällskap av kapten Arthur Hastings, som är hur imbecill som helst.


Omdöme: Borde nog inte ha getts ut alls. Saknar alla element som är viktiga för en god kriminalhistoria!

Länk till boken på Adlibris om ni verkligen inte vill låna den på bibblan istället: HÄFTAD 

1 kommentar:

  1. Jag undrar om inte just ABC-morden var den första Agatha Christie-deckaren jag någonsin läste, jag var ung tonåring och alldeles fascinerad. Jag minns knappt något av handlingen. Däremot brukar jag tycka att Poirot-Hastings-dialogerna är roliga, klantige Hastings får ju ofta spela rollen av "comic relief". Härliga gamla omslag!

    SvaraRadera