måndag 25 april 2016

Tematrio: Par som aldrig borde blivit par

Parrelationer handlar ju många böcker om, det är ett tacksamt ämne. Både kärlek och hat, lojalitet och svek! Lyrans bloggutmaning till oss denna vecka i Tematrion är att berätta om romaner med parrelationer. Här är mina förslag på några riktigt usla parrelationer:


Sirener
En knepig kärleksrelation mellan en gift man och en ung kvinna som han är handledare för på universitetet - men kanske i ännu högre grad hans förhållande till sin hustru och sina föräldrar.



Allt ligger samlat
Jag har en kompis som blev nästan förbannad när jag gav henne denna bok som present - hur kunde jag ge något så deprimerande?! Det är verkligen en förskräcklig bok, men inte för att den är förskräckligt dålig utan för att den är förskräckligt plågsam om man lever sig in i den. Här kan man verkligen snacka om usla parförhållanden!



Örfilen
Jag både gillade den - och inte! En hård, hemsk och väldigt sexfixerad och tämligen brutal skildring av flera parförhållanden i ett grekiskt samhälle i Australien idag. Ramhistorien är en örfil, en jobbig unge och en diskussion om barnuppfostran, men kärnan i boken är de många äktenskapen och kärleksrelationerna bland de människor som befinner sig på den fest där den olycksaliga örfilen delas ut. Fast jag egentligen inte var överdrivet förtjust i den så har den stannat kvar i minnet...

14 kommentarer:

  1. Svar
    1. Man kan lära sig, tänker jag! Både av böckernas innehåll och att lära sig undvika böcker man inte mår bra av.

      Radera
  2. Blir riktigt nyfiken på alla tre. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnarssons bok var den jag gillade bäst. Föreslår att du är lycklig och helt i mental balans när du läser den, så inte du också sedan anklagar mig för att vara dum i huvudet som tipsar om såna böcker :-)

      Radera
  3. Hans Gunnarsson kan verkligen skildra trista saker, Gabriella Ahlströms bok känner jag inte till. Örfilen har inte lockat mig. gillar inte när barn får stryk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du behöver inte undvika Örfilen för att den handlar om "barn som får stryk", för det är en ytterst liten del i det hela och handlar mer om ställningstagandet för och emot. Däremot är det en hel del annat elände i boken. Jag gillade den inte medan jag läste men på något vis har den sugit sig kvar ändå.

      Radera
  4. Känner bara till Örfilen av dessa, men jag tror jag hoppar över den. Det känns som en bok som kan höja blodtrycket till riktigt farliga nivåer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte att det kunde vara intressant att läsa om de moraliska betänkligheterna, hur man förhandlar med sig själv i etiska frågor - men det handlade som sagt mer om vuxna människors kärleksliv än om det där barnet som (kanske) fick en örfil.

      Radera
  5. Hemska böcker är ibland de bästa, om än tungt att läsa. Jag har inte läst någon av dessa (än)!

    SvaraRadera
  6. Alla Gunnarssons böcker är deprimerande och bedrövliga OCH läsvärda! En del mår uppenbarligen dåligt av sån litteratur, själv känner jag litegrann "jisses vilket bra liv jag har trots allt..."

    SvaraRadera
  7. Helt okända titlar för mig, men tack för tips! :)

    SvaraRadera
  8. Den enda av böckerna som jag läst är Örfilen och jag var inte jätteimponerad av den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var inte alls särskilt förtjust i den medan jag läste den - är lite förundrad över hur den ändå stannat kvar i minnet.

      Radera