fredag 22 april 2016

Karolinas Poltava


Bokens titel: Karolinas Poltava
Författare: Elsi Rydsjö
Förlag: Bonniers, 1992
Antal sidor: 243

Elsi Rydsjö är inte ett namn som jag förknippat med någon kvalitetslitteratur och därför har jag avfärdat hennes författarskap på helt osakliga grunder, utan att ens ha gett henne en chans. Jag vet fortfarande inte varför, men ibland har man ju förutfattade idéer som det är svårt att härleda varifrån de egentligen kommer.

Bland hennes många utgivna romaner finns "Kristallen den fina", "Kom hjärtans fröjd", "När morgonvind blåser", "Spelar min lind", "Röd är ryttarens häst". Ja, för mig personligen är det titlar som gör att jag inte tittar en gång extra på boken.

Mormor gav mig den här inbundna boken när den kom ut 1992, antagligen för att hon visste att jag är väldigt intresserad av historia - i synnerhet svensk och i synnerhet kvinnors historia. Men otacksam som jag var ställde jag tydligen in boken i bokhyllan och glömde bort den i två decennier...

Ett misstag! Mormor brukade ha rätt (det var hon som lärde mig att älska Kerstin Ekman och Niklas Rådström) och hon hade rätt även den här gången. Boken om Karolina och hennes medsystrars liv i kung Karl XII armé och tross under de första åren på 1700-talet är väldigt välskriven och givande.

Vi får inte veta något alls om slagen egentligen, utan boken börjar med att den svenska armén har blivit besegrad i det ödesdigra slaget vid Poltava (det ligger i nuvarande Ukraina, men tillhörde då Ryssland) i juni 1709. Av 24.000 svenska soldater dog inte mindre än 6.900. Ohyggliga siffror! Karolina och de andra överlevarna blir i praktiken ryska slavar, ett levande krigsbyte.


Bilden har jag lånat från Wikipedia. Det är Klas Sandberg som gjort illustrationen av slutstriderna.

Boken skildrar den tunga vandringen från Poltava mot Moskva och hur folk dör av svält, sjukdomar och många andra hemskheter på vägen.

Det värsta är nog ändå att läsa om deras tröstlösa längtan hem till Sverige. Ska de någonsin få återse sitt fädernesland? De går till fots, de är hungriga och fattiga och tillfångatagna - räcker deras krafter för att ta sig hela vägen hem igen och kommer de någonsin att få möjligheten?

Kung Karl hade helt utarmat Sverige med sina ständiga krig. Folk var utfattiga och dessutom krigströtta. Sedan slog pesten till 1710-1713 medan kungen fortfarande var ute och härjade (och bokens Karolina ännu var på sin långa, tröstlösa marsch) och tog livet av ungefär en tredjedel av storstädernas befolkning.

Som om inte eländet var nog med krig och pest, så drabbades Sverige av hungersnöd och svält som tog livet av många. Det här var stormaktstidens sista skälvande år och jag blir nästan tårögd bara av att tänka på hur fruktansvärt prövande livet måste varit för majoriteten av den svenska befolkningen - både i riket och alla de som på kungens order befann sig utomlands.

Omdöme: "Karolinas Poltava" är väl värd att läsas, den bygger på gedigen research men är helt skönlitterär, lättläst och lätt att leva sig in i. Jag blev väldigt nyfiken på Karl XII och livet i Europa på 1700-talets början. Började rota i släktforskningspapper för att se om jag kunde hitta några karoliner bland mina anfäder. Nu tänker jag läsa mer om pesten, blev inspirerad att lära mig mer!

Länk till boken på Adlibris: LJUDBOK. Eller kolla på Bokbörsen, de har flera exemplar!

1 kommentar:

  1. Jag förstår att du blev avskräckt av de övriga titlarna - men denna låter ju hemskt intressant!

    SvaraRadera