tisdag 19 april 2016

Karolinernas kvinnor

Jag har ramlat över en bok som heter "Karolinas Poltava" och varit trollbunden de senaste dagarna. Tja, "ramlat över" låter ju som att jag helt oväntat fått boken i min hand, men så är det inte alls. Tvärtom har den stått i min bokhylla i några decennier... Ordet hyllvärmare har just fått en ny dimension!

Min mormor gav mig den här inbundna romanen av Elsi Rydsjö när den kom ut 1992. Något var det dock som inte tilltalade mig med den. Det hemska är att jag misstänker att det var författarinnans namn... Av någon anledning har jag fått för mig att det hon skrev en sorts sliskiga romaner för kvinnor - en gnutta av 80- och 90-talets "tantsnusk" kombinerad med lite halvt oseriösa och extremt lättsmälta kärlekshistorier.

Jag hade fel. Det här visar hur eländigt hårt livet var för många av de kvinnor som gick i trossen under kung Karls krig, tillsammans med sina karoliner som stupade på slagfält runtom i Europa eller dog en kvalfull död i sviterna av huggskador och infektioner, eller frös ihjäl i Ryssland eller tynade bort av svält. Hemma i Sverige härjade pesten och därefter flera år av svår hungersnöd.

Det är visserligen ingen faktabok och ingen av oss vet ju egentligen hur det var att leva i Europa vid 1700-talets början men Elsi Rydsjö får de här soldathustrurna att framstå som helt realistiska och levande. Recension kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar