torsdag 28 april 2016

Så många böcker, så lite tid...

"Så många böcker, så lite tid", tänker jag inne i huvudet.
"Så mycket jag vill läsa men inte hinner. Så många böcker som bara står och skriker LÄS MIG men som väljs bort när något annat kommer emellan. Så många böcker, så lite tid."

Funderar på det där uttrycket. Varifrån kommer det, är det ett citat från någon bok kanske? Googlar lite och översköljs av inlägg som heter just "Så många böcker, så lite tid" - och påtagligt många av dem är skrivna av andra bokbloggare. Jag är inte ensam!

Hittar också en artikel i Svenska Dagbladet, signerad författaren Niklas Rådström (som jag tyckte väldigt, väldigt mycket om tidigare men nu har en obefintlig lust att läsa eftersom allting verkar handla om gud och Jesus). Han skriver en intressant krönika om det omöjliga i att hinna läsa alla böcker man vill. Så här avslutas den:

"Med mängden böcker som finns i världen är det som med himlavalvets stjärnor: de förblir hopplöst oräkneliga och oöverskådliga. Dessutom befinner sig en del ohjälpligt på andra sidan jordklotet. Det överväldigande flertalet kommer att för alltid försvinna i namnlösa galaxer och stjärnhopar.

Till sist måste man således fråga sig om inte bokens naturligaste livsform är att förbli oläst. Också den olästa boken har ett självklart existensberättigande. Jag är säkert inte ensam om att skaffa mig böcker som jag vet att jag aldrig kommer att läsa, men vars närvaro ändå fyller mig med tillfredställelse och njutning.

De olästa böckerna är de potentiella vänner vi aldrig träffat, men som vi vet oss skulle ha tyckt om.
De är löften givna i övermod och aldrig infriade, men uppriktigt menade.
De är den bild vi ger oss av vilka vi är och vilka vi skulle kunna vara."

Du har så rätt, Niklas! Och du beskriver det så fint.

Nu måste jag försöka trycka i mig "Americanah" inför morgondagens bokklubb, men jag har också två andra påbörjade böcker på nattduksbordet och en mängd som väntar i hyllan. Och jag VILL ju läsa allt! Det är inte viljan det är fel på. Jag tror som herr Rådström att de där olästa böckerna är potentiella vänner som jag antagligen kommer att gilla om jag bara går fram och presenterar mig och pratar en stund. (När jag nu skulle hinna det...)

10 kommentarer:

  1. Vad fint det blev när du gjort om med lite rött! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och en ny illustration uppe till vänster :-)

      Radera
  2. Fick lite panik senast när Goodreads månadsbrev ramlade in - hur skulle jag hinna? Skulle inte ens hinna läsa allt jag vill även om jag kunde ägna hela dagarna åt det :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, precis! Det var det Rådström skrev i sin (långa) krönika. Hur vi än bär oss åt måste vi acceptera att de allra flesta böcker aldrig blir lästa av oss.

      Radera
  3. Det är ju inte viljan som är problemet utan det där med att en måste ägna åtta timmar åt dagen åt att försörja sig... Tänk om de timmarna kunde få läggas på läsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och som egenföretagare kan jag lugnt påstå att det är många kvällar och helger som ryker också... Svårt att hålla sig till åtta timmar, gå hem och kunna släppa jobbet för att istället läsa en god bok. Å andra sidan har jag möjlighet att på arbetstid blogga utan att min chef blir sur :-)

      Radera
  4. Det var väldigt fint skrivit av han! :)

    SvaraRadera